22. november 2024

På Tuse Skole ved de noget om historie. Så meget, at fire klasser fra skolen er videre i dysten om DM i danmarkshistorie.

Hele 4 klasser, 7.A, 7.C, 8.C og 9.B, fra Tuse Skole deltager i anden runde af i den landsdækkende konkurrence Historiedysten. I første runde har de svaret rigtig godt for sig på 60 online-spørgsmål om grundloven, og de er nu blandt landets 30 bedste 7.-9. klasser i historie. I anden runde er de oppe imod 26 andre klasser fra hele landet. Anden runde er en temaopgave, som klasserne skal sende ind til Det Nationalhistoriske Museum, der står bag Historiedysten. Den 4. oktober får eleverne dommernes svar på, om de har kvalificeret sig til finalen i Riddersalen på Frederiksborg Slot.

Flere end 15.000 danske skoleelever fra 3. til 9. klassetrin stillede til start i Historiedysten. Men nu er deltagerfeltet snævret ind til blot 30 klasser i hver af de tre deltagergrupper. De kæmper om en tur til Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot og en eventyrlig men også nervepirrende finale. 7.-9. klasserne arbejder med Grundloven, og de resterende 30 klasser i anden runde kan vælge at arbejde med to forskellige temaopgaver frem til den 29. september, hvor de skal sendes ind til museets kyndige dommere. Senest den 4. oktober får de spændte elever svar på, om de er blandt de 3 bedste klasser til historie i Danmark og dermed kvalificeret til finalen.

Hård kamp om danmarksmesterskabet i historie
Historiedysten er udskrevet af Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot som et led i markeringen af 200-året for Brygger J.C. Jacobsens fødsel. Alle 3.-9. klasser på samtlige af landets skoler er blevet inviteret til at deltage, og derved er Historiedysten blevet til kampen om det uofficielle danmarksmesterskab i historie. Og på Det Nationalhistoriske Museum er alle overvældede af interessen og entusiasmen hos både elever og lærere:

– Det er første år, vi arrangerer historiedysten. Vi havde slet ikke turde drømme om så mange tilmeldte klasser. Samtidig er vi helt overvældede af den iver og entusiasme, som både lærere og elver har udvist. Bryggerens kongstanke var at gøre danmarkshistorien levende for alle danske borgere. Særligt den yngre generation. Den målsætning kan vi med al ønskelig tydelighed mærke, at Historiedysten indfrier. Vi glæder os til at se resultatet af elvernes arbejde i anden runde, og vi kan allerede nu mærke, at det bliver en historisk finaledyst i Riddersalen, fortæller Mette Skougaard, som er direktør på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød.

Nye royale portrætter og en kongelig valgkampagne
Elevernes omdrejningspunkt i det aktiverende og udfordrende arbejde med danmarkshistorien er et webbaseret undervisningsmateriale på www.historiedysten.dk. Alle emner i historiedysten tager udgangspunkt i folkeskolens historiekanon. Samtidig handler Historiedysten om at gøre fortiden relevant i nutiden og at appellere tværfagligt til alle typer elever. Temaopgaverne i anden runde lægger således op til samarbejde i hele klassen og inddragelse af mange forskellige talenter.

I arbejdet med Chr. 4. kan eleverne vælge mellem at lave nye portrætter af Chr. 4. og hans familie eller at beskrive forskellene mellem Chr. 4. og Margrethe 2. i ord og billeder. 5.-6. klasse arbejder med statskuppet i 1660, og de kan vælge mellem at visualisere ’Arvehyldningen 2011’ eller at skabe en valgkampagne for Frederik 3. med moderne ord og i moderne medier. 7.-9. klasse, som arbejder med temaet ’Grundloven’, kan i anden runde vælge at skabe et historiemaleri, som beskriver magten i Danmark anno 2011 eller fortælle om friheden i Grundloven i en selvproduceret avis eller videoreportage.