Fremover bliver det langt lettere for Holbæk-borgerne at få hjælp hos kommunen. Nu kan de nemlig kontakte kommunen både i dag- og aftentimerne, hvis de har behov for hjælp til selvbetjening.
Fra og med mandag den 6. juni er Holbæk Kommune ikke længere lukket land efter kl. 16.00. Fremover vil en kommunal medarbejder stå til rådighed mandag til torsdag indtil kl. 22.00 og på fredage indtil kl. 18.00. Medarbejderen vil via en ny chatfunktion guide borgerne gennem de mange selvbetjeningsmuligheder på nettet.
Den nye fleksible mulighed er en del af et nyt it-system udviklet af virksomheden KMD, som kommunerne Holbæk, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, og Sorø indfører samtidigt. Ordningen giver endnu mere fleksible muligheder for at få hjælp til at bestille pas, sundhedskort eller en af de andre elektroniske selvbetjeningsmuligheder. Og det lige når det passer ind i en travl hverdag.
– Hvis man går i stå og har brug for hjælp, kan man få hjælp fra en medarbejder – i første omgang ved at chatte, men medarbejderen kan også ringe borgeren op, fortæller Ole Lollike, chef for Borger- og organisationsservice i Holbæk Kommune.
En ny og forbedret søgefunktion
Ordningen kommer i kølvandet på et helt nyt og forbedret søgesystem til kommunens hjemmeside, der gør det muligt at lede efter svar på et hvilket som helst spørgsmål til kommunen. Systemet er bygget op lidt ligesom Google og vil give Holbæks borgere endnu nemmere og hurtigere svar om alt lige fra bestilling af pas til flyttemeldinger.
Fem kommuner løfter i flok
De fem kommuner er indgået i et helt unikt samarbejde om at bemande den nye kontaktfunktion. Således vil medarbejdere fra de fem kommuner skiftevis stå for vagten.
– Derved kan vi fordele vagterne mellem de forskellige kommuner og på den måde løfte i flok. Hvis hver enkelt kommune skulle løfte opgaven alene, havde det ikke været økonomisk muligt, fortæller Ole Lollike.
Borgere i Holbæk Kommune skal dog ikke være nervøse for, at der ikke kan stilles spørgsmål om lokale forhold.
– Er det et meget konkret problem, som medarbejderen i telefonen ikke kan klare, kan løsningen blive, at der sendes en mail til den relevante medarbejder i den rette kommune, som så kan henvende sig til borgeren næste dag, sige Ole Lollike.
Smartere service, mere for pengene
Ud over at Holbæk-borgerne får bedre og mere fleksibel kommunal service, er der også økonomisk sund fornuft i at forbedre de elektroniske selvbetjeningsfunktioner. Eksempelvis koster det 100 kr., når en borger henvender sig personligt i Borgerservice, mens det kun koster 5 kr., hvis borgeren benytter selvbetjeningen på nettet.
Alt i alt kommer den nye ordning alle parter til gode. Borgerne sparer tid og får bedre service, og kommunen kan frigive ressourcer, så andre områder med mere trængende behov kan tilgodeses.