22. november 2024

Sarah Elgeti Quintet spiller torsdag den 7. marts i Tveje Merløse Kirke. Foto: Rolf Larsen.

Sarah Elgeti på tværfløjte med Marianne Markmann-Eriksen på saxofon (tv) og Jens Kristian Andersen på bas (th) Foto: Rolf Larsen.

Mellem 150 og 175 mennesker var fredag eftermiddag mødt op for at høre Sarah Elgeti Quintet på Holbæk Bibliotek.

Der var fyldt helt op i foredragssalen på biblioteket i anledning af, at Sarah Elgeti Quintet på mandag udgiver sin debut cd.

Samtlige numre på CD’en er skrevet af kvintettens frontkvinde, lokale Sarah Elgeti. Eller lokale – det er måske en tilsnigelse. For Sarah er oprindeligt fra Rostock i det tidligere Østtyskland. Men hun kom til Danmark som teenager i ’90erne for at gå på efterskole og hurtigt blev hun en fast bestanddel af Holbæks musikmiljø.

Sarah føler sig hjemme i Holbæk, og hun er taknemmelig for den modtagelse hun har fået:

– Tak til Holbæk og holbækkerne for at have taget godt imod en strandet østtysker, sagde en veloplagt Sarah Elgeti under koncerten.

Kvintetten spillede numre fra debut CD’en “Into the Open”, numre som følelsesmæssigt strakte sig fra det glade og begejstrede over det kærlige til det mere triste og melankolske.

– Jeg finder min inspiration når jeg er ude og gå. I naturen, når jeg ser folk, når jeg hører. Og det vækker så mange følelser, fortalte Sarah Elgeti, da Holbaekonline.dk snakkede med hende efter koncerten.

Sarah Elgeti Quintet består af: Sarah Elgeti (Sopran-og tenorsaxofon samt tværfløjte), Marianne Markmann-Eriksen (Alt-og barytonsaxofon), Christian Bluhme Hansen (Guitar), Jens Kristian Andersen (Bas) og
Thomas Præstegaard (Trommer). Ved fredagens koncert havde kvintetten taget to gæstesolister med, som også spiller på CD’en. Det var Magnus Poulsen (altosax) og Mikkel Uhrenholdt (altosax).

CD’en “Into the open” udkommer officielt mandag d. 28. februar på YourFavourite Records.

Web-TV: Interview med Sarah Elgeti og smagsprøver fra koncerten

1 thought on “Veloplagt kvintet gav koncert på biblioteket

Comments are closed.