Byggesagsteamet i Holbæk Kommune har lavet en handlingsplan for bedre byggesagsbehandling. Planen skal optimere sagsbehandlingen og samtidig gøre det nemmere for ansøgerne at følge med i behandlingen af deres egen sag.
Gennem 4. kvartal 2010 har byggesagsteamet i Holbæk Kommune gennemført en proces for forbedring af byggesagsbehandlingen. Resultatet er udmøntet i målsætningen:
”Forvent høj kompetence og god service – til tiden”
For at opnå målsætningen har teamet udarbejdet en handlingsplan, som blev forelagt for Udvalget for Klima og Miljø den 25. januar. Fokus er på at opnå en mere effektiv sagsbehandling ved at optimere byggesagsteamets arbejde.
Handlingsplanen bliver implementeret fra i dag den 1. februar 2011.
Aktiv ansøger
Handlingsplanen indeholder en række nye tiltag. Heriblandt udvidede selvbetjeningsmuligheder og en mere overskuelig vejledning på kommunens hjemmeside – byggeri.holbaek.dk.
– Med de nye elektroniske muligheder bliver det nemmere for borgerne at være en aktiv del af sagsbehandlingen, da de bliver guidet gennem ansøgningsprocessen og får hjælp til, hvilke oplysninger vi skal have. Samtidig kan ansøgeren løbende følge med i status på sagsbehandlingen, forklarer plan- og bygchef Kristian Nabe-Nielsen og fremhæver, at en fordel ved den elektroniske løsning også er, at ansøgeren kan få vejledning og information døgnet rundt.
I forbindelse med oprettelsen af den elektroniske løsning, bliver den personlige betjening også ændret. Den åbne byggevagt vil fremover kun være åben på torsdage fra klokken 15-17.30. Til gengæld kan borgerne hjemmefra altid bestille et møde om vejledning omkring ansøgningen.
Kristian Nabe-Nielsen fortæller, at resultatet af indsatsen gerne skulle blive, at 80 % kan klare sig via selvbetjening, at 15 % vil kunne betjenes via telefonisk vejledning, og at 5 % skal have personlig vejledning.
Kigger hele vejen rundt
Handlingsplanen indeholder også en række interne tiltag, som optimerer byggesagsteamets arbejde. Der sættes blandet andet mere fokus på screeningen af indkomne sager, så ansøgeren hurtigt kan kontaktes, hvis nødvendigt materiale mangler. Samtidig bliver der flyttet rundt på nogle arbejdsopgaver, så sagsbehandlerne får mere fokus på byggesagsbehandlingen.