Udvalgene for Klima og Miljø og Erhverv og Beskæftigelse vil sikre sig, at der er styr på alle detaljer i projektet Landsbypedel, før det eventuelt udvides til andre lokalområder i kommunen. Administrationen går nu tættere ind i samarbejdet om projektet.
Det netop opstartede projekt Jyderup-pedellerne, hvor ledige fungerer som pedeller i lokalområdet, er en del af det landsdækkende projekt Landsbypedel. Landdistrikternes Hus og UDVEJ har nu søgt om en udvidelse af projektet til andre dele af kommunens lokalområder.
Landsbypedelordningen er støttet af midler og ressourcer fra Indenrigsministeriet i 2011-2012. Men projektet forudsætter – ikke mindst, hvis det skal fortsætte udover projektperioden – at Holbæk Kommune skal finde penge andre steder for at finansiere det.
– Der er nogle ubekendte i projektet. Vi skal se, hvad effekten er, og om projektet får vores ledige i arbejde. Derfor vil vi heller ikke udvide ordningen, før vi er sikre på, at den kan noget mere end vores andre tilbud, siger Kenny Jensby, der er formand for Udvalget for Erhverv og Beskæftigelse og fortsætter:
– Det er vigtigt, at de ledige får nye kompetencer på CV’et, men det er ikke meningen, at de skal løse opgaver, der ellers ville være blevet løst af folk i ordinær beskæftigelse. Derfor kan der også være en ide i at inddrage eksempelvis nogle af de faglige organisationer i opgaven med at finde det rette niveau for projektet
Behandlingen af sagen i udvalgene for Klima og Miljø og Erhverv og Beskæftigelse betyder, at administrationen vil gå tættere ind i samarbejdet om projektet. Her vil interessenterne på området også blive inddraget.
John Harpøth, der er formand for Udvalget for Klima og Miljø, hæfter sig ved, at nogle af de opgaver, der lægges op til at pedellerne kan løse, kommer meget tæt på dem, der allerede løses af kommunen i dag.
– Vi har en offentlig organisation, der tager sig af eksempelvis veje og parker, og hvis der skal løses opgaver i det regi, må det komme an på en konkret forhandling. Her vil det være afgørende, at der er tale om opgaver, der ligger ud over dem, vores vej- og parkafdeling normalt løser. Vi skal ikke skabe en ordning, der virker konkurrenceforvridende i forhold til vores egne afdelinger eller private virksomheder for den sags skyld, mener John Harpøth.
Det netop opstartede projekt Jyderup- pedellerne, hvor ledige fungerer som pedeller i lokalområdet, er en del af det landsdækkende projekt Landsbypedel. Landdistrikternes Hus og UDVEJ har nu søgt om en udvidelse af projektet til andre dele af kommunens lokalområder.
Landsbypedelordningen er støttet af midler og ressourcer fra Indenrigsministeriet i 2011-2012. Men projektet forudsætter – ikke mindst, hvis det skal fortsætte udover projektperioden – at Holbæk Kommune skal finde penge andre steder for at finansiere det.
– Der er nogle ubekendte i projektet. Vi skal se, hvad effekten er, og om projektet får vores ledige i arbejde. Derfor vil vi heller ikke udvide ordningen, før vi er sikre på, at den kan noget mere end vores andre tilbud, siger Kenny Jensby, der er formand for Udvalget for Erhverv og Beskæftigelse og fortsætter:
– Det er vigtigt, at de ledige får nye kompetencer på CV’et, men det er ikke meningen, at de skal løse opgaver, der ellers ville være blevet løst af folk i ordinær beskæftigelse. Derfor kan der også være en ide i at inddrage eksempelvis nogle af de faglige organisationer i opgaven med at finde det rette niveau for projektet
Behandlingen af sagen i udvalgene for Klima og Miljø og Erhverv og Beskæftigelse betyder, at administrationen vil gå tættere ind i samarbejdet om projektet. Her vil interessenterne på området også blive inddraget.
John Harpøth, der er formand for Udvalget for Klima og Miljø, hæfter sig ved, at nogle af de opgaver, der lægges op til at pedellerne kan løse, kommer meget tæt på dem, der allerede løses af kommunen i dag.
– Vi har en offentlig organisation, der tager sig af eksempelvis veje og parker, og hvis der skal løses opgaver i det regi, må det komme an på en konkret forhandling. Her vil det være afgørende, at der er tale om opgaver, der ligger ud over dem, vores vej- og parkafdeling normalt løser. Vi skal ikke skabe en ordning, der virker konkurrenceforvridende i forhold til vores egne afdelinger eller private virksomheder for den sags skyld, mener John Harpøth.