7. juni 2026 22:48
kat

Arkivfoto: Pixabay.com

Kommunalbestyrelsen i Holbæk har besluttet at igangsætte en etårig forsøgsordning mod vilde og herreløse katte fra 2027, selv om administrationen havde anbefalet, at der ikke blev lavet en ny indsats. Beslutningen blev truffet på onsdagens kommunalbestyrelsesmøde.

Sagen blev rejst tidligere på året af Betina Fabricius Olsen (O), som foreslog, at kommunen skulle støtte arbejdet med indfangning og håndtering af vilde katte med 75.000 kroner årligt til foreningen Ni-Liv.

Administrationens vurdering var dog, at problemet med vilde katte i kommunen er begrænset. Kommunen har kun modtaget få henvendelser om gener fra vilde og herreløse katte, og både Kattens Værn og Dyrenes Beskyttelse vurderede, at der generelt ikke er større problemer i kommunen, bortset fra enkelte områder i udkanten af Holbæk By. Derfor anbefalede administrationen, at der ikke blev iværksat en ny indsats.

Klima-, Miljø- og Naturudvalget valgte senere at anbefale en etårig prøveaftale med Ni-Liv gældende fra 2027. Da sagen nåede Økonomiudvalget, blev forslaget ændret, så aftalen i stedet skal indgås med en lokalforankret organisation. Det var denne indstilling, som Kommunalbestyrelsen endte med at godkende.

Holbæk Kommune har tidligere haft aftaler om indfangning af vilde katte med Kattens Værn. Den seneste ordning blev stoppet i 2023 som følge af kommunale besparelser.

Rettelse: Det er tidligere fremgået af artiklen, at kommunalbestyrelsen vedtog, ikke at lave en indsats mod vilde og herreløse katte. Dette var forkert og er nu rettet.

Leave a Reply