
Fra udgravningen af Gislingebåden i 1993. Foto: Nationalmuseet.
Kommunalbestyrelsen har på sit møde i sidste uge godkendt en bevilling på 250.000 kroner til rekonstruktionen af den historiske Gislingebåd. Midlerne tildeles via anlægspuljen for medfinansiering af kultur- og idrætsfaciliteter.
Projektet, der har et samlet budget på knap 1,9 millioner kroner, gennemføres i samarbejde mellem Kystliv Holbæk og Museum Vestsjælland. SJF Bank har forpligtet sig til at finansiere den resterende del af projektet.
Rekonstruktionen skal finde sted på Kystliv Holbæk og udføres med historisk korrekte materialer og teknikker. Projektet rummer fem hovedelementer: selve genopførelsen af båden, undervisningsforløb for skoleelever, inddragelse af unge i byggeprocessen, formidling til offentligheden og forsøgssejladser med båden.
Som led i projektet oprettes et kulturrygsækforløb målrettet alle 6. klasser i Holbæk Kommune. Desuden bliver unge mellem 16 og 26 år inddraget i bådebygningen og relaterede maritime aktiviteter.
Bygget som et vikingeskib – men ikke til plyndringstogter
Gislingebåden blev fundet nær Gislinge i 1993 under drænarbejde på en mark ved Gislinge på den inddæmmede Lammefjord og stammer fra 1100-tallet.
Gislingebåden antages at være bygget i 1130, hvilket teknisk set betegnes som den spæde begyndelse af middelalderen, men båden er imidlertid bygget ud fra vikingetidens karakteristiske træk; klinkbygget, de trappeformede stævne, spor efter brug af sideror og råsejlsrigning.
Den har dog ikke været brugt til plyndringstogter, men i stedet været anvendt som en fladbundet hverdagsbåd, der transporterede mennesker, fisk og varer på fjorden og lavvandede åer nær Holbæk.
Båden er 7,7 meter lang og 1,5 meter bred, bygget af egetræ og samlet med jern- og trænagler. Dybgangen (afstanden fra vandlinje til køl) er på kun 25 centimeter. Lasteevnen har været ét ton.
Den anses som et af de bedst bevarede skibsfund fra sin tid og giver værdifuld indsigt i vikingetidens og middelalderens liv og håndværk.
Gislingebåden er i dag langtidsudlånt af Nationalmuseet og udstillet på Holbæk Museum i en særlig klima- og tyverisikret kæmpemontre.