Anmeldelse: Den grønlandske mand

“Den grønlandske mand”, Sjællands Teater i Holbæk, mandag d. 9. maj 2022, set af Lise Zeuthen.

Foto: Grønlands Nationalteater

Fire grønlandske mænd i blå habitter giver et hudløst ærligt, barskt, humoristisk og livsbekræftende indblik i det at være mand i Grønland i dag. De fortæller historier med ord og krop. Om lyst, glæde, vrede og sorg mm. Det kunne være dem selv eller nogen, de kender. Deres charme og troværdighed er overvældende. Sange tilføjer mening, stemning og bygger bro mellem de forskellige indslag. Publikum gribes og bryder ud i latter og dybe suk.

Fire isbjerge eller igloer på scenen. De signalerer: Grønland. Engang boede grønlændere i igloer. Det gør de ikke mere. Myter og fordomme. Hvad ved vi egentlig om livet i Grønland i dag?
Et sted i forestillingen lyder det mens der gestikuleres besværet: ”Jeg er træt af at skulle forklare mig.” Og alligevel gør de det. Ved at opføre følgende situationer.

Ensom dreng

En usikker og frysende 9-årig dreng forsøger at sælge cigaretter – eller hvad det er. Han fryser, fumler med sine hænder og sælger ikke meget. ”Fucking friske nordenvind! ”Han er ensom og bange for at forklare sin far, hvad han laver, og hvorfor han først kommer hjem kl. ét om natten. ”Fuck jer, det er ikke min skyld,” siger han.

Rensdyrjagt

De fire isbjerge lyses op af solskin i lysende pastelfarver. Lyssætningen lægger stemningen smukt. Der lyder fuglesang og anderap. En mand på rensdyrjagt kigger på drivende skyer, træder i lyngen, holder øje med vejret og vindens retning. Solen bager, myggene kommer frem. Han gør sin riffel klar, venter til det rette øjeblik og skyder. Manden jubler i glædesdans og parterer HAM. Med respekt for HAM, rensdyret.

Foto: Grønlands Nationalteater

Seksuelle eventyr

Fire unge mænd hilser på hinanden med mandekram. Så beretter den ene efter den anden om deres seksuelle scoringer til en fest. Eller er det deres drømme og pralerier? Uanset hvad, deler de generøst i detaljer – uden at blive vamle. Det er bare sådan det er.

Foto: Grønlands Nationalteater

Fejloperation

En fuld mand tumler rundt mellem folk. Han var engang indlagt for at blive opereret for en urinvejsinfektion. ”Har du brug for en tolk?” spurgte det danske personale. ”Har DU brug for en tolk?” svarede han tilbage. Det var jo dem, der var fremmede her. Der kom en tolk. Men den danske læge tog fejl og steriliserede ham. Lægen kunne ikke kende forskel på to grønlændere.

Foto: Grønlands Nationalteater

Forliset

En mand sejlede ind i et skær. Han ligger nu i jollen og vil synke om et minut. Vandet er koldt og mørkt. Han tænker på sin mor. Hendes varme, hendes duft og hendes trygge favn. Håber hun tænker på ham nu. Han tænker på dengang hun hjalp ham gennem panikanfald, og dengang hun vågede over ham efter et selvmordsforsøg. Nu håber han, at hun vil tage sig lige så godt af hans børn.

Gud bevare Danmark

Konference for selvstændigt erhvervsdrivende på Grønland. I panelet: Direktør for turisme. PHD i arktiske studier med speciale i pædagogik og uddannelse. Coach med rådgivning indenfor politik og ledelse. Forretningsmand med fokus på henholdsvis råstoffer, vand-, vind- og solenergi.
”Danmark lukrerer på Grønland!” lyder det. En anden stemme (fra Danmark) siger, at det ikke er nogen straf, hvis de forlader os. ”Gud bevare Danmark! ” Tag den.

Maskedans

Efter ovenstående mangetydige budskab bryder de fire herrer ud i en dans inspireret af traditionel maskedans og åndemageri. De danser ned blandt publikum. De skærer ansigter, så det ikke er til at finde ud af, om man skal grine eller blive bange. Jeg fornemmer en desperation mellem mod og modløshed. Magt og afmagt. Min tolkning.

Foto: Grønlands Nationalteater

Jaloux på dansker

En kontormand kommer træt hjem og smider sig på sofaen. Han elsker sin kone, men er for træt til at elske med hende. Hun er træt af at vente og har fundet en elsker. Elskeren er mandens chef. Og chefen har magt over ham. Chefen er dansker. Manden må finde sig i at blive ydmyget.
Lidt efter ser vi hans ”skygge” eller en hjælpende ånd hævne sig.

Selvmord

En far har hængt sig. Sønnerne bebrejder ham hans egoisme. Han har valgt den nemmeste løsning. Alt det de og han går glip af. Samværet på jagt, barnebarnets første skridt, svigerdatterens gode mad etc. At han ikke kom til dem, så de kunne have givet ham muligheden for at de kunne leve sammen.

Elsk livet

Til sidst i forestillingen kommer den ensomme dreng igen. Nu trøstes han med en omfavnelse og et kys. Hans far græd af lykke, da han blev født og havde skyldfølelse over alle de udfordringer, som livet ville bringe. Faderen slutter med de kærlige og optimistiske ord: ”Elsk livet, verden er stor, alt er muligt.”

Sange der vil noget

Mellem forestillingens scener lyder stærke og inderlige sange, der synges med stor overbevisning. Nogle flerstemmigt og nogle akkompagneret med akustisk guitar. Teksterne er på henholdsvis dansk, engelsk og grønlandsk. En enkelt er udelukkende variationer over vokalerne æ – i. Indholdet er fuld af betydning. Her nogle citater:
” I need you like water in my lungs”
Dette modsætningsfyldte udsagn tolker jeg som ambivalens overfor Danmark som tidligere kolonimagt og økonomisk donor samt danskere i Grønland.

“If we want to break free we can. I have travelled to the future. “
Dette opfatter jeg som optimistisk vision om Grønlands selvstændighed i fremtiden.

Forestillingen med disse fire grønlandske mænd var en underholdende og berigende oplevelse. De viste os ind bag ved og mellem deres isbjerge. Vi fik et større indtryk af den grønlandske mand. Måske fik vi også nuanceret vores egne fordomme. Fem isbjerge til dem og deres hold.

MEDVIRKENDE: Klaus Geisler, Hans-Henrik Poulsen, Kristian Mølgaard, Ujarneq Fleicher INSTRUKTØR: Hanne Trap Friis TEKSTFORFATTER: Niviaq Korneliussen (GL) DRAMATURG: SUSANNE Andreasen (GL) SCENOGRAF: Camilla Nielsen (GL) Fotos: Grønlands Nationalteater PRODUCERET AF: Teater FreezeProductions og Grønlands Nationalteater
Turné d. den 6. – 25. maj 2022

Leave a Reply