Ny 112 app skal sikre hurtigere hjælp

En officiel 112 app, som Rigspolitiet har været med til at udvikle, kan komme til at spille en afgørende rolle, når borgere ringer efter hjælp.

Den nye 112 app, der blandt andet kan vise, hvor folk er ved hjælp af GPS, skal sikre, at hjælpen når hurtigere frem ved ulykker og katastrofer.

App’en er gratis og nem at bruge, hvis man har en smartphone.

– Vi har her fået en 112 app, som gør en forskel i hverdagen for os alle sammen. Det er et bevis på, at der opstår synergi, når offentlige og private virksomheder går i tæt dialog helt fra idé til lancering af et produkt. I bedste fald vil app’en redde menneskeliv, siger miljøminister Ida Auken.

Kalder op til alarmcentralen
112 app’en er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Geodatastyrelsen og Intergraph og finansieret af TrygFonden.

Når man aktiverer app’en, kalder den op til alarmcentralen og samtidig sender den mobilens GPS-koordinater af sted. På den måde kan alarmcentralen se, hvorfra opkaldet kommer og sende hjælpen af sted med det samme.

– Det bliver en meget stor hjælp for alarmcentralen at få en præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Vi håber derfor, at alle vil downloade 112 app’en til deres smartphone, siger Steen Herlev Larsen, leder af 112-sekretariatet hos Rigspolitiet.

Cirka tre ud af fire opkald til alarm 1-1-2 sker i dag fra en mobiltelefon, og over halvdelen af mobiltelefonerne i Danmark er smartphones med en indbygget GPS, der kan oplyse, hvor man står. Det er disse nye teknologiske muligheder, der tages i brug i 112 app’en.

Se mere på www.112app.dk og download appen i Appstore eller på Google Play.

Denne artikel er publiceret den 8. april 2013 og indholdet er muligvis ikke længere dækkende.

Leave a Reply