28. marts 2024

Arkivfoto: Rolf Larsen.

DSB lover kortere rejsetid og flere afgange, når dobbeltsporet er klar. Arkivfoto: Rolf Larsen.
Der bliver både flere tog og kortere rejsetid, når Nordvestbanen har fået dobbeltspor. Det lover DSB.

Når Banedanmark i 2015 er færdige med at opgradere strækningen mellem Holbæk og Roskilde, kan kunderne se frem til tog, der kan køre op til 160 km/t, og til dobbeltspor hele vejen til København. Det giver både flere togafgange og kortere rejsetid på Nordvestbanen.

Arbejdet med at forbedre banen går i gang til sommer, hvor der skal bygges dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød. Derfor bliver der spærret mellem Holbæk og Lejre i tre måneder fra juni 2012.

MR-tog i stedet for busser
Det betyder, at togene på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg “bliver låst inde”. Det vil ikke være muligt at få togene herfra til det normale værksted.

DSB har derfor valgt at sætte MR-tog ind på strækningen imens, fordi det er muligt at vedligeholde den togtype på en lukket strækning med begrænsede værkstedsfaciliteter. Hvis det mod forventning ikke er nok, og der bliver brug for at sende et tog på værksted, er MR-togene så tilpas lette, at de kan hejses op på en blokvogn og transporteres til et værksted via landevejen. Det ville være yderst kompliceret at gøre det samme med andre togtyper.

– Vi har tidligere haft held med at bruge MR-tog i sådan en situation, nemlig da Grenåbanen var lukket inde, siger vicedirektør Ove Dahl Kristensen, DSB Trafikplanlægning.

Alternativet til MR-togene ville have været at betjene strækningen med busser i den periode. Der kommer dog til at køre busser på strækningen, idet der i stedet for myldretidstogene bliver indsat ekspresbusser mellem Lejre og Kalundborg.

Det nye spor vil stå færdigt i 2015. Der vil derfor også være lignende lukninger på Nordvestbanen i 2013 og i 2014.