20. april 2024

Arkivfoto: Rolf Larsen

Arkivfoto: Rolf Larsen

Fremover skal Orø-Holbæk Overfarten stå for akutsejladsen til og fra Orø for beredskabet. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Region Sjælland.

Hidtil har det været Østre Færge, der sørgede for, at sejle ambulancer, brandbiler og politi til Orø. Men fra natten til torsdag er det slut og i stedet er det så Orø-Holbæk Overfarten, der står for transporten.

Det er Region Sjælland, Vestsjællands Brandvæsen og Midt- og Vestsjællands Politi, der i samarbejde med Holbæk Kommune har indgået aftalen med Orø-Holbæk Overfarten.

Ifølge Region Sjællands pressemeddelse, vil responstiden for beredskabet med den nye løsning opretholde en tilsvarende responstid ved transport frem og tilbage til Orø, da flere beredskaber i forvejen kører ud fra Holbæk. Dertil kommer, at det nærmeste akutsygehus ligger i Holbæk, og dermed også ligger tæt på færgeovergangen. Desuden bruger dele af beredskabet allerede helikoptere ved meget hastende udrykninger til Orø og regionens øvrige øer.

– Der skal være sikkerhed for, at beredskabet, hvad end det drejer sig om brandvæsen, ambulance eller politi kan komme rettidigt frem til Orø. Derfor er vi som kommune også meget tilfredse med, at vi sammen med de andre beredskabsparter har fundet en løsning med Orøfærgen, som sikrer beredskabet på Orø, udtaler Mads Young Christensen, chef for Vækst og Bæredygtighed, Holbæk Kommune.

Heller ikke præhospital direktør i Region Sjælland Benny Jørgensen, mener at Orø-borgerne behøver at være bekymrede med den nye aftale:

– Orø-borgerne kan føle sig helt trygge ved og sikre på, at de får den hjælp, de har brug for. Den aftale vi har i morgen er mindst lige så god, som den aftale vi har i dag. Den er robust og sikrer, at alle i beredskabet kan komme til øen, og borgerne får den hjælp, de har brug for. Det har kunnet lade sig gøre på grund af stor velvilje og fleksibilitet fra Holbæk Kommune.

Af pressemeddelelsen fra Region Sjælland fremgår det ikke hvorvidt beredskaberne vil benytte Østre Færge i dagtimerne, men til TV2 Øst fortæller præhospitalsdirektør i Region Sjælland, Benny Jørgensen, at den nye beredskabsplan gælder for de timer hvor Østre Færge ikke sejler:

– I dagtimerne vil vi fortsat bruge Østre Færge i den åbne sejltid. Vi vælger altid den hurtigste løsning, og hvis det er Østre Færge, der jo sejler oftere, vælger vi den, siger Benny Jørgensen til TV2 Øst.

Men ifølge regionens pressemeddelelse vil Orø-færgen sejle “ud fra Holbæk, ved akut behov døgnet rundt”.

Overfartsleder Lars Wolfgang Hansen fortæller til Holbaekonline.dk, at man klar til også at sejle i dagtimerne:

– Vi har tilbudt Holbæk Kommune at stå til rådighed 365 dage om året, 24 timer i døgnet, siger overfartslederen til Holbakeonline.dk.

Han erkender, at det i værste tilfælde kan betyde, at det f.eks. kan tage ambulancen 40 minutter at komme til Orø fra Holbæk.

– Det vil det gøre, hvis vi ligger i Orø Havn, og så skal til Holbæk og hente ambulancen, og så sejle tilbage til Orø igen. Herefter skal ambulance jo så tilbage Holbæk, så den kan køre til sygehuset.

Sejlturen mellem Holbæk og Orø tager godt 20 minutter, når der sejles hurtigt.

Den dobbelte tur er dog ikke et problem, som vil være om natten. Indtil nu har færgen overnattet i Orø Havn fra kl. 22.50 til 06.00. Men Holbaekonline.dk erfarer, at færgen fremover skal overnatte i Holbæk. Det kan give nogle problemer i forhold til færgemedarbejdernes hviletid. Til det siger overfartsleder på Orø-Holbæk Overfarten Lars Wolfgang Hansen, at det er man ved at finde en løsning på.

Borgermøde streames
Torsdag aften vil der blive afholdt et borgermøde, hvor det, på grund af COVID-19 situationen kun vil være muligt for en mindre kreds af borgerrepræsentanter, at deltage. Mødet vil i stedet blive streamet. På mødet vil der blive informeret om den nye beredskabsaftale og det vil være muligt at stille spørgsmål via SMS.

Seneste opdatering: kl. 22.42 med udtalelser fra overfartsleder Lars Wolfgang Hansen om Orø-Holbæk Overfartens tilbud om dagsejlads.

4 thoughts on “Ny beredskabsaftale: Nu skal Orø-færgen være livline for øboerne

  1. Midt i alle “ulykkerne” Får vi en ekstra sen færgeafgang fra Orø ?Hvis færgen stadig lander på Orø 22.50 og fremover sejler tilbage til Holbæk, er der vel intet til hindrer for den kan tage passagerer og biler med. Eller hvad ?

  2. Forvirring på et højere plan !!!
    I følge NVN udtaler chefen for vækst og bæredygtighed Mads Young Christensen :Aftalen gælder beredskabskørsel 24-7, og færgen overnatter i Holbæk. Betalingen skal nu aftales mellem alle parterne, oplyser Mads Young Christensen chef for Vækst og Bæredygtighed i Holbæk..
    Hvis beredskabet i døgnets øvrige timer varetages af Trækfærgens normale afgangstider, betyder det i værste tilfælde : Ambulancen fra Holbæk kommer ned til Hammer Bakke efter 20 minutters kørsel men kommer 1 minut efter normal afgang, og må derfor vente ca 20 minutter på færgen kommer tilbage fra Orø. Altså alt i alt 40 minutter.
    Bruger man i stedet Orøfærgen også i dagtimerne kan det værste senarie være : Færgen ligger i Orø havn, alarmen går, og færgen må sejle til Holbæk for at hente ambulance og så sejle tilbage til Orø. Det går der ca 40 minutter med.
    Hvad foretrækker du : Pest eller kolera???

  3. Det er ikke kun beredskabet, det her handler om, det er jo vores guld: vores færge! Jeg ved fra min mand, som har siddet i beboerforeningen, at ved hvert eneste møde i Ø-sammenslutningen, er det blevet indskærpet, at alle vi små-øer skal insistere på, at vores færge overnatter på øen. Ellers er det meget snart ikke Orø-færgen længere, men Holbæk-færgen. Det er meget vigtigt, at der ikke bliver lavet om på færge-afgangene, de er afstemt efter øboerne. Er der nogen sandsynlighed for, at sidste færge stadig vil sejle til Orø kl. 22.20, for så at sejle til Holbæk bagefter og ligge for natten? Og vil den afsejle mod Orø på hverdage kl. 5.30 for at kunne gennemføre den første sejlads til Holbæk kl. 6.00, som nogen er afhængige af? Eller kl. 8.20 på weekender og helligdage? Det er af største vigtighed, at vi holder fast ved vores livline, os, der ikke har bil.

  4. En lille gruppe borgere, har åbent lagt forslag ud til hvordan kan vi sikre os den bedst mulige beredskabsdækning i den situation vinstue i. Den lille gruppe borgere gør aktivt tanker under “Kæmp for Orøs akutberedskab”, hvor vi er bekymrede for den nuværende situation.

    Det omhandler IKKE hvem der har skyld i hvad, men hvordan finder vi den bedste løsning vi kan, i den situation vi nu engang står i?

    Vores forslag, som vi håber Orø Beboerforening og aktivt interesserede vil arbejde videre med.

    1: En Sygetransport (fra sted til sted).
    Eksemplet her er Tunø, der med sin egen Sygetransport (gammel ambulance) transporterer syge og tilskadekomne personer fra bopæl/ulykkessted til færgen. Her skal vi bruge den til transport fra bopæl/ulykkessted til helikopteren – for det er ikke alle steder lægehelikopteren kan lande så tæt på en ejendom eller sted som Regionen repræsentant Benny tror og gav eksempler på til borgermødet. Line Porting (112 akuthjælper og sygeplejeske på Orø), virkede til at snakke omkring netop dette til mødet, men hun blev fejet lidt af, ret hurtigt. Akuthjælperne er dem der står først på stedet med hjælp til en ambulance eller helikopter kommer, men de har ikke udstyr til at transportere en patient til en helikopter. De skal først vente på en ambulance, fra fastlandet, der kan overtage patienten og fragte personen til helikopteren.
    Det vil være et stort aktiv for Orø, uagtet om den drives af Falck, anden aktør eller privat, men en sygetransport som vi kan se fungere på Tunø. Alt andet lige er der også næste 10x så mange mennesker på Orø og derved er behovet for en sygetransport om noget endnu større.
    Det ville være en gevinst og måske bare et minimum man kan arbejde for, for at give alle orøboere og sommerhusejere samt deres gæster en bedre tryghed på Orø, uagtet hvilken aftale og færge der er i spil.

    2: En Sygetransport-båd (fra havn til havn).
    Kan man få, eller har man allerede, hos Falck en båd der er overdækket, som kan bruges til transport og søredning? En som kunne erstatte den redningsbåd vi har nu, men bruges i de tilfælde hvor transport er nødvendigt på grund af vejr, vind for helikopter der umuliggør landing eller en færge der ikke kan hente en ambulance til øen hurtigt nok? Det muliggør transport fra havnen på Orø, til Holbæk havn, hvor en ambulance kan holde ventende – en sådan tur vil måske tage mellem 6-10 minutter og kan være kritiske minutter.
    Det ved andre mere om, men er en tanke over en mulighed.
    Det er måske utopi med egen sygetransport-båd, men løsningen findes og er en mulighed. Det er noget man kan kikke nærmere på og undersøge inden man affærdiger den som “ikke økonomisk mulig” eller “så vil alle andre øer også ha”.

    3: En helikopter landingsplads (centralt pladseret).
    Der var argumenter fra Regionen på at den kunne så også bruges af andre og andre steder stod det bare hen. Det tror vi ikke bliver tilfældet, slet ikke når vi er langt flere på Orø end så mange andre småøer. Men en sådan vil altid sikre at lægehelikopter eller en SAR helikopter kan lande på øen i tæt tåge, snevejr og storm, ved at pejle sig ind på landingspladsen. Omstændigheder der kan være svære eller umulige almindeligvis.
    Det kan give en sikkerhed for at, vi altid kan få den fornødne hjælp – Stort set. For spørgsmål er, som vi tænker det, lige så meget om hvilke slags forhold vil umuliggøre landing fra enten lægehelikopter og/eller SAR? Hvor ekstremt skal det være før en af disse ikke kan lande på øen? Det ved andre mere om og er måske interesant viden, så vi ved under hvilke forhold skal vi regne med IKKE at kunne få den fornødne hjælp?

    Det kan måske virke lidt vildt med disse tanker… men alt er jo kastet op i luften i den situation vi er havnet i. Vi må tænke lidt i ekstremer, nu hvor vi ikke kan være sikker på at ambulance eller helikopter kan komme til øen i tilfælde af storm eller kraftigt højvande og hvad gør vi så? Repræsentanten Benny til borgermødet sagde at, han ikke ville tænke i de scenarier, men det er jo netop den slags scenarier de normalt tænker i og vi som orøboere sidder med. De har sikkert allerede tænkt det, det er jo deres job, men for nuværende måske ikke har en løsning på.
    Den perfekte løsning er sikkert ikke økonomisk mulig, men hvad der end kan gøre for at komme tættere på en sådan, er da ønskværdig.

    Vi deler vores tanker med alle der vil lytte, alle der vil tage det videre, alle der er interesserede. Det gør vi fordi vi er bekymrede – ikke kun over nuværende aftale, men den gamle aftale var jo heller ikke ligefrem perfekt. Det er der kastet lys over nu, i kraft af den situation øen er havnet i. Desværre.

Comments are closed.