Ud med Knud – Ind med åben og ærlig samtale

Holbaekonline.dk’s teateranmelder Lise Zeuthen har set teaterforestillingen “Ud med Knud” på Holbæk Teater, d. 26. september 2020.

Ud med Knud – Ind med åben og årlig samtale

Holbæk Teater og Teateret Fair Play spiller “Ud med Knud” Foto: Mie Neel.

Forestillingen er bevægende og personerne er i bevægelse både mentalt og fysisk. Næsten konstant. Vi bliver godt underholdt. Alligevel er der tid til fordybelse, med hjertevarme og uden fortabelse i de mest smertefulde følelser og situationer. Sange løfter stemningen op. Vi bliver lidt klogere på, hvordan vi kan møde et barn, der er ramt af kræft.

Er I klar?

En mand og en kvinde kommer ind på scenen iført grønt træningstøj. De går lidt rundt. ”Er I klar?” spørger manden. Vi forstår, at det er et signal, der erstatter teatrets scenetæppe, der går op.

Ærlig talt er jeg ikke helt klar, for som mor er der ikke noget værre mareridt end at ens barn har en dødelig sygdom. Emnet ”kræft” skræmmer.

Heldigvis fokuserer forestillingen mere på, hvordan man tar´ det, end hvordan man har det. Og det på en meget livfuld og finurlig måde. Der er både grin og mange – lidt mere stilfærdige – ”thø-hø- er” samt masser af strejf til eftertanke.

Foto: Mie Neel.

Kræft og skyld

William er en stor skoledreng. Han har kræft. Nogle gange er han indlagt på sygehus for at få behandling med kemoterapi mm. Nogle gange er han hjemme. William har gode og omsorgsfulde forældre, der prøver at støtte ham, så godt de kan. Men de kan også blive for meget, når de fx giver ham hans livret hver dag og nærmest sidder oven på ham i sengen. Og hvorfor har hans far pludselig sådan nogle kedelige slips på? Hvorfor kommer hans mor aldrig længere end til side 12 i sin bog? Er det Williams skyld, at de ikke har det godt sammen?

Foto: Mie Neel.

Knud og William i dialog

Knud repræsenterer sygdommen, kræften, den indre fjende i William. Men også en fortrolig, måske endda en ven. Med Knud kan William tale om det, der er svært og mere eller mindre forbudt. Han kan føre en dialog mellem sig selv som henholdsvis almindelig dreng og syg dreng. Knud går ind og ud af Williams liv som kræften går frem og tilbage.

Knud har prøvet alt og kan klare alt. Knud har redet på elefanter under den puniske krig, bekæmpet skattechefer, og er verdensmester i vandski. Han er en stor mand iklædt rødt antræk med skulderstivere og hjelm. Han har en brovtende og stærk fremtoning. William fremstår som en lille, spinkel, usikker og følsom dreng. Til sammen udspiller de yderpoler i Williams oplevelse af det, der sker i hans indre og ydre verden.

William ER ikke sin sygdom

Han er ramt af sygdom. Helst vil han bare være den helt almindelige dreng, som han også er. Hvordan bliver man sig selv som en ganske almindelig dreng? Det kan være svært nok i sig selv. Uden at have kræft. William vil gerne spille fodbold med vennen, Sebastian, men har ikke kræfter til det. William er forelsket i Katrine, og hun kan også godt li´ ham. Men er det den syge dreng, hun er fascineret af eller den ”rigtige” William? Og hvorfor kom Emil, hans hospitalsven, ikke til Williams fødselsdag?

Flere strenge i fortællingen

Der er mange fine, pudsige og troværdige replikker mellem stykkets karakterer (inklusiv Knud). Dertil kommer de mange gode sange. De afbryder ofte, hvor det gør mest ondt, så vi ikke bliver i smerten. Sangene uddyber, forklarer eller bringer historien videre. Det virker som om noget bedst siges på melodi. Og følelserne får lov at flyde på en anden måde, hvad enten de er understøttet af hidsige teknorytmer i rød røg eller sjælfulde toner.

Foto: Mie Neel.

Flere niveauer i kulissen

På scenen står et stort hvidt metalstativ med forskellige udbygninger. Klinisk som på et hospital. Stativet udgør en dynamisk ramme for udfoldelse af kropssprog i samklang med handlingen. Det fungerer flot som ramme for alt fra hospitalsseng til havnemole og sofa hjemme i stuen. Illusionen af de forskellige scenarier er ikke til at tage fejl af. Skuespillerne snor sig op og ned, ind og ud mellem stængerne med stor lethed og overbevisning. Ind imellem gribende ansigtsudtryk.

Alt i alt et strålende skuespil med både alvor og humor. Fx kan det være svært at holde balancen, siddende på en stang, når man ikke rigtig ved, om man tør kysse.

Foto: Mie Neel.

Ud med Knud

William har bygget en tømmerflåde. Kan han sende Knud afsted på den? Ud med Knud!

Vi ved ikke, hvordan livet ser ud, når vi vågner i morgen. Men meget tyder på, at William (i løbet af fortællingen) er modnet som menneske(dreng) og bedre kan magte at forholde sig til sit liv nu. Måske uden Knud.

Historien sidder i kroppen, da vi går ud. En sætning bliver hængende: ”Inde i ethvert menneske er der et lille barn, der skal lære at dø.” Måske er vi nu lidt mere klar, lidt bedre rustede til at møde et barn med en livstruende sygdom. Gerne med smil på munden og en sang.

Forestillingen kan anbefales til alle over 10 år.

Medvirkende: Michael Slebsager, Janus Elsig, Maria La Cour, Albert Stein Ankerstjerne / Dramatikere: Leiv Arne Kjøllmoen, Henriette Vedel, baseret på Jesper Wung-Sungs roman Ud Med Knud / Instruktør: Leiv Arne Kjøllmoen, Robert Parr / Scenograf- og kostumedesigner: Lisbeth Burian / Skrædder og rekvisitør: Helle Birkholm / Komponist: Sanne Graulund / Lyddesigner: Erik Christoffersen / Drum programmør: Henrik Askou / Dramaturgisk- og produktionsassistent: Barbara Rousset / Koreografisk konsulent: Jannik Elkjær / Undervisningsmateriale: Barbara Rousset / Teknikere: Lucas de Azevedo, Oskar Sass / Scenebygger: Jakob Ebbe / Produktionsledere: Robert Parr, Kristoffer Møller Hansen / Plakatdesign: Asako Kido Parr / Co-produceret af: Holbæk Teater og Teatret Fair Play

Sted: Holbæk Teater

Spilleperiode: 29.9 – 1.10. 2020 og på turné.

Alder: Fra 10 år

Ud Med Knud, Holbæk Teater og Teatret Fair Play samler ind til Børnecancerfonden. Bidrag kan gives via MobilePay 226390.

Leave a Reply