Overfartsleder: Dødsfald er ikke akut

Arkivfoto: Rolf Larsen

En Orøborger havde brug for, at komme med færgen til Holbæk og ville reservere plads, da hendes mor netop var død. Men det kunne ikke lade sig gøre.

Som vi tidligere har skrevet, skulle det være muligt for øens borgere, at bestille plads på Orø-Holbæk Overfarten i akutte tilfælde. En mulighed, der er kommet, fordi regeringens sommerpakke med gratis færgeoverfart har gjort nogle af afgangende stopfyldte.

Men i dag fik en Orøborger brug for, at komme med færgen. Borgeren havde fået at vide, at hendes mor var død her til morgen og derfor skulle hun til Holbæk. Men da hun ikke har bil, kunne hun ikke benytte Østre Færge, da det involverer en længere køretur på 22 km fra færgelejet i Hammer Bakke i Hornsherred til Holbæk.

Derfor ringede vedkommendet til Holbæk-Orø Overfarten for at reservere en plads, men fik at vide, at det kunne ikke lade sig gøre. Et dødsfald betragtes ikke som akut, og hun fik i stedet besked på, at møde tidligere op ved færgen, hvis hun ville sikre sig en plads.

Overfartsleder: Det er ikke sjovt at skulle afvise nogen

Holbaekonline.dk har talt med Overfartsleder Lars Wolfgang Hansen:

-Det er rigtigt, at hun ikke kunne reservere en plads. Jeg må helt generelt ikke diskriminere mellem de rejsende, og det er rigtigt, at jeg har sagt, at hvis det er akut, så kan man komme med. Men, jeg må bare sige, at dødsfald er ikke akut. Hvis hendes mor var døende, så havde det været akut og hun havde kunne reservere en plads.

-Jeg synes ikke det er sjovt, at skulle afvise nogen, heller ikke i denne situation. Men her må man se på proportionalitetsprincippet og sige, at her kunne borgeren komme i god tid til færgen, ligesom de andre passagerer, der også gerne ville med.

På spørgsmålet om, hvornår der så er tale om en akut situation forklarer Lars Wolfgang Hansen:

-Politi, ambulance osv. er akut, eller hvis du er kommet voldsomt til skade og derfor har brug for at komme over.

-I sidste uge havde vi en passager, som havde været til operation på sygehuset. Han havde det skidt og ville gerne med hjem fra Holbæk. Det vurderedes til at være akut, hvilket de passagerer, som havde stået og ventet i kø, også fandt rimeligt, forklarer overfartslederen.

-Men hvis du har en tid til lægen klokken tretten i morgen, så er det ikke akut. Så må jeg bede om, at du kommer i god tid, slutter Lars Wolfang Andersen.

Orø-Holbækfærgen hører politisk til under Udvalget for Klima og Miljø og Holbaekonline.dk har spurgt udvalgsmedlem Ole Brockdorff (S), hvad han mener om situationen for orø-borgeren:

-Jeg ville nok have ladet hende komme med, men det har jeg ikke nogen inflydelse på. Det er jo færgeoverfarten der skal tage stilling fra gang til gang.

Den omtalte orøborger kom i øvrigt med den ønskede færge, for hun var mødt op en halv time før og ventede som andre passagerer.

3 kommentarer

  • Avatar Lars Hansen

    Jeg vil gerne fastslå, at jeg synes det er trist for Orø-beboeren, at hendes mor er afgået ved døden her til morgen.
    Men færgefolkene og jeg løber rundt i øjeblikket. Og min telefon kimer konstant. Hvis jeg sammenligner passagertallene fra juli 2019 med tallene for i år, så er vi næsten oppe på en fordobling. Med andre ord, så har vi helt vildt travlt. Og det betyder, at vi har mange glade gæster, men også en del skuffede. Vi forsøger virkeligt at gøre vores bedste. Og ved afgangen fra Holbæk i dag kl. 11.30 måtte vi lukke lige foran næsen af en børnefamilie med 2 små piger. De blev meget skuffede. Ligesom de øvrige ca. 40 tilbageblevne på kajen.
    Men vi skal overholde sikkerhedsreglerne. Først og fremmest fordi det skal være trygt og sikkert at sejle med vores færge, men også fordi det koster skipperen en personlig bøde på 3.000kr pr. passager ud over det tilladte antal, samt en bøde til rederiet oveni.
    Vi må som færgefolk træffe mange hurtige beslutninger i øjeblikket, og i bagklogskabens lys, så har Ole B sikkert ret. Heldigvis kom datteren med 12.30.
    Men kom i god tid. Medbring køkultur. Følg personalets anvisninger. Det hjælper ingenting at råbe efter færgefolkene – de passer bare deres job.
    Og der er masser af ledig plads fra Holbæk 06.30 og 07.45.

    Mvh
    Overfartsleder Lars Hansen

  • Avatar Hanne

    HOVSA – hr. redaktør.

    I ovennævnte artikel er der en fejl.

    MEN – allerførst den aktuelle situation, som kunne være løst tilfredsstillende med pli / situationsfornemmelse, er IKKE nævnt i kommunens regel/procedure omkring Sommerpakke lovgivningen, f.eks. rejse i forbindelse med et dødsfald.

    Holbæk Kommune har følgende regel :
    Citat
    Er der en øbo med et konkret behov(tandlæge eller hospitalsundersøgelse), så laver vi en særaftale – ring til mig (overfartslederen)
    Citat slut

    Denne kommunalt besluttede regel/procedure omkring reservation af plads på specifikke færgeafgange, har HO’s redaktion ALLEREDE d. 13. juli omtalt i en anden artikel, nemlig
    Citat
    Holbaekonline.dk er blevet oplyst om, at hvis man som orøborger kan komme med færgen, f.eks. har tid til hospitalsundersøgelse eller tandlæge, og inden da kontakter færgen for at lave en aftale.
    Citat slut

    Og derfor er fejlen i ovennævnte artikel helt tydelig : Her skrives nu om AKUT behov for sejlads, og der nævnes politi, ambulance etc., som jo er dækket ind under en hel anden lovgivning !!!

    Og fejlen fremgår i følgende :
    Citat
    Men hvis du har en tid til lægen klokken tretten i morgen, så er det ikke akut. Så må jeg bede om, at du kommer i god tid
    Citat slut

    For fuldstændighedens skyld :

    Er der en øbo med et konkret behov(tandlæge eller hospitalsundersøgelse), så laver vi en særaftale – ring til mig (overfartslederen)

    ER den gældende.

    Og det virker kan vi bekræfte.

    Hvis man som vi har et behov for flere gange ugentligt at komme til læge, til blodprøvetagning og til en nødvendig kommunal genoptræning, har vi efter aftale med overfartslederen i henhold til de kommunalt besluttede regler – nu en aftale om skriftligt at meddele overfartslederen hvilke afgange vi har behov for at komme med både fra øen og retur til hjemmet, hvorefter vi får en skriftlig bekræftelse. Informationen videregives til færgepersonalet, som holder øje med, at vi kommer ombord. Vi skal stadig komme i GOD tid – reservation til trods – og alle har vist prøvet at opleve forsinkelser i forbindelse med kontakt med sundhedsvæsenet ??? Så dét kan have sine udfordringer.
    Men med god hjælp fra vort færgepersonale – TAK til dem – håber vi på færrest mulige langvarige ophold på molen i vor nuværende situation.

    Så kære redaktør – et lille morgen indspark.

  • Avatar Michael Rasmussen

    Jeg ved ikke om Orø har ø kuller eller nå andet, for vis man gerne vil have at vi skal besøge jer nu hvor vi bliv i Danmark og evt skule bliv så glade at vi kommer tilbage, og evt. nogle vil købe et hus der over, ja så syndes jeg i skule tage jer lidt samme, for her er min histoirie fra den 1/8-20.
    Det under mig ikke, i dag var vi tilbage efter først et kort besøg for en ugen siden for at spise, der over men som mange andre var vi med på en gratis tur, men så fik vi et chok, måske vi er lidt forvent i København/ på Sjæland, for hos Vikinerne var køkket lukket prg af travhed mellem 16 og 17 hummm, nu er vi så vand til at man laver lave ting klar om morgen så man ikke lukker nå der er kunde, men det forsat på kro, hvor der sto at der var lukker til 17 men de fortalt at det var til 18, og alle bor var forud bestilt men ingen sted hvor vi måtte sætte os stå der at de var bestile til et klokke tid, så vi kunne godt sætte os men ikke betille ?, så nå nu virusen er over komme vi så tilbage nej så blivc det nok København igen hvor man kan se om der er adgang eller eje, og hvor man ikke lukker i det tids punkt hvor der stå kunder ved døren.

Leave a Reply