19. april 2024
toelloese

Arkivfoto: Michael Johannessen.

Arkivfoto: Michael Johannessen.
Det socialdemokratiske Folketingsmedlem, Rasmus Horn Langhoff, foreslår nu, at man skal lade Tølløsebanen fortsætte til Holbæk.

Det er ikke mere end et par år siden, at Tølløsebanen var alvorligt truet. Kun med næb og kløer lykkedes det at bevare jernbanen.

Rasmus Horn Langhoff (S) foreslår, at lade Tølløsebanen fortsætte til Holbæk. Privatfoto.

Når sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted begynder til Påske, vil strækningen på Tølløsebanen blev afgørende for forbindelsen mellem København, Odense og Aarhus og det er i den forbindelse, at Rasmus Horn Langhoff mener, at det giver anledning til at genoverveje, hvordan de vestsjællandske jernbaner kan styrkes og fremtidssikres, og skabe gode forbindelser for pendlerne.

Fra Nykøbing Sj via Holbæk til Slagelse
– Jeg arbejder for, at vi lader Tølløsebanen fortsætte fra Tølløse og køre helt til Holbæk, fortæller Rasmus Horn Langhoff og uddyber:

– Skinnerne er der jo i forvejen, og det vil da være til stor gavn for pendlerne, hvis vi derved kan forbinde området to største byer, Holbæk og Slagelse, med en jernbane.

– På den måde får vi også forbundet Tølløsebanen med Odsherredbanen, så man i fremtiden kan tage toget hele vejen fra Slagelse over Holbæk og Nykøbing Sjælland – uden togskifte. Og dermed også sikre direkte tog fra Nykøbing Sjælland til Holbæk, Roskilde og København, slutter Rasmus Horn Langhoff.