16. april 2024

Der er mulighed for at komme tæt på sommerstjernerne i Brorfelde. Foto: Ole Malling.

Foto: Ole Malling.
Der er travlt på Brorfelde Observatorium i dette efterår. Udover de mange publikumsaktiviteter og planlægningen af en ny udstilling, der åbner til vinterferien, har observatoriet indgået et nyt samarbejde med fire andre observatorier i Europa. Resultatet bliver nye, spændende undervisningsmaterialer henvendt til folkeskolens elever og lærere, som kan få ny inspiration til at inddrage astronomien i undervisningen.

– På Brorfelde Observatorium synes vi, at det er oplagt at udnytte de digitale platforme, vi har til rådighed, til at udvikle nye samarbejder og relevant undervisningsmateriale på tværs af landegrænser. Derfor samarbejder vi med formidlingsobservatorier i andre lande, så vi kan lære af hinanden og sammen nå endnu længere ud, fortæller leder af Brorfelde Observatorium, Julie Bouchet, om det nye samarbejde, som er i regi af EU støtteprogrammet Erasmus+.

Udvikler online formidlingsprojekt
Sammen med formidlingsobservatorier i Wales, Norge, Finland og Letland skal Brorfelde Observatorium udvikle et online formidlingsprojekt, der tager udgangspunkt i de forskellige observatorier, men som kan bruges på tværs af landegrænser. Brorfelde Observatorium skal blandt andet producere en række læringsvideoer for lærere, der forklarer anvendelsen af Danmarks Største Teleskop, som står på Brorfelde Observatorium. Derudover vil den besøgende blandt andet kunne tage en virtuel tur rundt i én af kuplerne på Brorfelde Observatorium og kigge nærmere på teleskoperne – og måske endda møde en virtuel astronom, der kan fortælle om sit arbejde.

Det er observatoriets astronom, Michael Lindholm, der er projektleder på projektet, der har den officielle titel ”Online Observatory”, og han har allerede været på den første samarbejdstur til Wales og planlægger nu den næste, som går til Riga i januar.

– Det er et meget givende samarbejde for alle. Vi arbejder alle med formidling i mindre organisationer med store ambitioner, men begrænsede kræfter – men når vi slå kræfterne og erfaringerne sammen giver det et rigtigt stort potentiale, fortæller Michael Lindholm Nielsen.

Projektet vil helt konkret resultere i mindst syv undervisningspakker henvendt til folkeskolens lærere. De bliver udarbejdet på tværs af partnerne og vil eksempelvis give værktøjer til at inddrage undersøgelse af Månen og opdagelse af exoplaneter i undervisningen. Derudover vil projektet også invitere til en række lærerkurser. Formålet med projektet er i sidste ende at gøre naturvidenskaben mere relevant og tilgængelig for en bred målgruppe og i sidste ende motivere flere til at tage en naturvidenskabelig uddannelse.