Læserbrev: Arbejdstidsaftale skal med i budgettet

Redaktionen har modtaget nedenstående læserbrev:

Arbejdstidsaftale skal med i budgettet

Socialdemokratiets mål med folkeskolen er, at alle elever bliver så dygtige som muligt.
Ligeså vigtigt er det, at hverdagen i skolen er sjov og spændende for eleverne.
Vi har dygtige og engagerede lærere på alle kommunens skoler. Men rammerne og økonomien for skoleområdet, har i mange år været udfordret.

Det skal der rettes op på. Det sker ikke fra den ene dag til den anden – det bliver et langt sejt træk. Men allerede i dag er der ting, der kan og skal arbejdes med: f.eks. en smidigere overgangen fra børnehave til skole, overgangen mellem de enkelte skolers trin og ikke mindst udskolingen.

På samme måde skal vi sikre, at arbejdsmiljøet for lærerne forbedres. Tomme flotte ord forandrer ikke hverdagen i folkeskolerne. Der skal handling bag ordene.

Derfor foreslår vi i Socialdemokratiet nu, at der i forbindelse med kommunens budget skal indgås en lokal arbejdstidsaftale for lærerne. Målet er 750 undervisningstimer og en sikring af forberedelsestiden for den enkelte lærer.

Vi skal sikre bedre rammer for folkeskolen. Derfor håber jeg, at de andre partier i byrådet vil bakke om vores forslag og at vi kan få en arbejdstidsaftale for lærerne med i budgettet.

Christina Krzyrosiak Hansen
Borgmesterkandidat S Holbæk Kommune

4 thoughts on “Læserbrev: Arbejdstidsaftale skal med i budgettet

  1. Jeg skrev følgende læserbrev 21.3.2017.
    Så det er dejligt vi er enige

    LAD OS LAVE EN LOKALAFTALE MED LÆRERNE

    Af Emrah Tuncer, Josefine Røgilds Pedersen og Maria Jeyananthan. Henholdsvis byrådsmedlem og byrådskandidater, Radikale Venstre

    På seneste byrådsmøde foreslog Radikale Venstre sammen med Socialdemokratiet og Enhedslisten at lave en arbejdstidsaftale med vores lærere i Holbæk Kommune. En sådan aftale skulle en indeholde bestemmelser om undervisnings- og forberedelsestid, herunder et maksimalt timetal, tid på opgaverne og en sikring af tilstrækkelig forberedelsestid til lærerne.

    Baggrunden for, at Radikale Venstre er med til at foreslå en arbejdstidsaftale, er, at vi ønsker et stærkt samarbejde med vores skolelærere, som bygger på gensidig tillid, respekt og kompetenceudvikling, så arbejdsglæden kommer tilbage i folkeskolen. Desuden ønsker vi på baggrund af de mange omstruktureringer, der har været på skoleområdet – både fra lokalt og nationalt hold – at skabe mest stabilitet og ro på området, hvilket en lokalaftale med vores lærere blandt andet vil bidrage til.

    Desværre valgte et flertal i byrådet bestående af Venstre, De Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti at stemme imod en sådan aftale, til trods for at over halvdelen af Danmarks kommuner faktisk har indgået en lokalaftale med deres lærerkreds.

    For Radikale Venstre er det altafgørende, at vi prioriterer ordentlige rammer for vores børn og unge. Vi ønsker at give børne- og ungeområdet et løft, både økonomisk og ved at give bedre rammer for personalet på vores daginstitutioner og skoler. Her ville en arbejdstidsaftale have været et skridt på vejen, men det ønskede et flertal i byrådet desværre ikke at gennemføre.

    Radikale Venstre vil dog blive ved med at kæmpe kampen for, at vi indgår en lokalaftale med vores lærere, der indeholder et maksimalt antal undervisningstimer og mere tid til forberedelse. Det skylder vi både lærere og elever.

  2. Ja, Christina fik travlt i søndags, da vi fortalte hende, at en aftale om lærernes arbejdstid allerede var indarbejdet i den plan for genopretning af kommunens økonomi, som de radikale, Konservative og Lokallisten for hele Holbæk Kommune har lagt frem i fællesskab.

  3. Hej Sine
    Nej, både S og Enhedslisten havde talt om det inden. Men vi er meget glade for, at der er fælles fodslag om det, så vi forhåbentlig kan få det igennem :-).
    Vi ses snart
    Christina

  4. Arbejdstidsaftale er en ting, men hele strukturen omkring undervisningen er syg. Lærerne er sat uden for indflydelse. Vi skal operere i et ekstremt centralistisk funderet system, hvor pædagogikken bliver bestemt hen over hovedet på lærerne og ikke i dialog. Vi får klart og tydeligt besked på ikke at spørge hvorfor, men hvordan, når nye tiltag skal implementeres. Nye tiltag der vel at mærke ikke gavner, hverken elever eller arbejdet med dem. Her skal blot nævnes den nye platform, min uddannelse. Indført i en misforstået tro på at alt kan måles og vejes og at alt og alle kan passes ind i et tjekskema.
    Afskaffelse af klasselærerrollen er en anden fejl.
    Lærerne og den danske folkeskole har gennem mange, mange år hørt til blandt verdens bedste, men myten om den danske folkeskole og de dårlige lærere har fået lov til at gro fast uden hold i virkeligheden. Tankerne bag reformen om at skaffe plads til en mere afvekslende og nuanceret undervisning, hvor der blandt andet var plads til “at slagte en ged”, eller “tage Emil ned i sløjd” og lære matematik var glimrende. Det har vi altid gjort i det omfang det var muligt, men den økonomiske virkelighed er, at det slet ikke er muligt længere. Vi har ganske enkelt ikke ressourcerne.
    Så det er meget enkelt- tag skolen fra politkkerne og giv den tilbage til lærerne, så skal vi nok sørge for at Danmark stadig har en af verdens bedste folkeskoler.

Skriv et svar