28. marts 2024

Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.

Der er ca. 39 kroners forskel på en tur-retur sejlads med Orø-Holbæk overfarten og Østre Færge. Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.
Der er ca. 39 kroners forskel på en tur-retur sejlads med Orø-Holbæk overfarten og Østre Færge. Foto: Rolf Larsen og Jesper von Staffeldt.

Med rabatkort er det muligt at for gulpladebiler, at sejle tur-retur til Orø for knap 11 kr. med Østre Færge, mens prisen for samme tur med Orø-Holbæk Overfarten er 50 kr.

Vi har spurgt overfartsleder på Orø-Holbæk Overfarten, Lars Wolfgang Hansen, om hvordan det kan være, at der er så stor en prisforskel og han peger på tilskudsordningerne til færgefarten:

– Det tilskud efter bekendtgørelse nr. 670 er jo lavet efter en ministeriel fordelingsnøgle, som jeg ikke kender parametrene på. I 2015 fik jeg 71.000 i tilskud, mens kabelfærgen fik 439.000. For 2016 er tallene hhv. 125.000 og 768.000.

Som det fremgår af rabatkortet, så koster 60 enkeltture kr. 316,-  Det bliver til kr. 10,53 tur-retur med Østre færge. Foto: Jesper von Staffeldt.
Som det fremgår af rabatkortet, så koster 60 enkeltture kr. 316,- Det bliver til kr. 10,53 tur-retur med Østre færge. Foto: Jesper von Staffeldt.

– Hvis vi ikke får brugt tilskuddet, så skal vi regulerer priserne i det efterfølgende år. Hvis vi sætter priserne for meget ned, så skal rederiet selv dække differencen. Derfor har vi lagt lidt forsigtigt ud på Færgefarten Orø-Holbæk.

– Vi kommer jo ikke langt for 71.000, men vi har fordelt tilskuddet i forhold til forventet trafik. Det, som måske gør forskellen ud over beløbenes størrelse, er, at vi har en del løs fragt, hvor priserne er blevet sat markant ned (40kr. for en palle, tidligere 127kr.), siger overfartslederen og kommer med et eksempel:

– På dagens afgang fra Holbæk kl. 11.30 havde vi fx 3 store pakker med til hhv. 20 og 40kr. Kabelfærgen har mig bekendt ikke paller og løst gods med. Tilsvarende har vi også traktorer og landbrugsmaskiner. Det er ikke min fornemmelse, at kabelfærgen har den slags med til Hammer Bakker. Med andre ord, kabelfærgen får 6 gange så meget i tilskud, som vi gør. Og jeg er ikke sikker på, at de har 6 gange så mange gulpladebiler med. Tilsvarende skal de ikke indregne paller og gods.

– Men vi har kun én opgave på Færgefarten Orø-Holbæk, og det er at sejle passagerer, køretøjer og gods mellem Orø og Holbæk på en sikker og omkostningsbevist måde. Og jeg vil da ikke afvise, at vi kan justere på forskellige områder. Vi prøver hele tiden at forbedre os. Vi vil fx i 2016 indsætte en erstatningsfærge i stedet for busser under færgens dokophold i uge 17, da vores faste brugere synes busser og kabelfærge giver for lang transporttid, når færgen er på værft, slutter overfartsleder Lars Wolfgang Hansen.