20. april 2024

Redaktionen har modtaget nedestående åbne brev til Klima og Miljøudvalget i Holbæk kommune:

Hej John og KMU

Enhedslisten glæder sig jo over at den kollektive trafik bliver kulegravet – og vi ser frem til at høre om omstillingsgruppens arbejde.

Der er dog noget der undrer os:

I kommissoriet står der, at gruppen vil indeholde brugergrupper. Handicaprådet, pendlerforeningen er for eksempel inviteret, men hvorfor har Cyklistforbundet fået afslag på deres tilbud om at bidrage? Cyklister er jo væsentlige brugere af kollektiv trafik. (hvis nogen mener noget andet – så prøv at tænk på hvor mange cykelister der cykler til toget eller til bus stationen.)

Vi ser også, at vognmænd og Movia, altså dem der tjener penge på den kollektive trafik, er inviteret, men hvorfor er der ikke en repræsentant for chaufførerne? De ved om nogen, hvor der kunne ændres og effektiviseres.

Og så mangler vi totalt at se skolebestyrelserne medinddraget i gruppens arbejde. Trafiksikkerhedsplanen er udskudt med henvisning til skoledebatten. Det forekommer os oplagt, at inddrage skoleovervejelserne i debatten om den kollektive trafiks fremtid.

KMU har for os allerede vist manglende kompetence, da I stiltiende var med til at godkende genindførelse af sprøjtemidler i den kommunale ukrudtsbekæmpelse. Vil I nu gentage ‘successen’ ved at sikre, at omstillingsgruppen om den kollektive trafik kører i grøften allerede før start?

Venlig hilsen
Karen Thestrup Clausen
byrådsmedlem for Enhedslisten

1 thought on “Åbent brev til Klima og Miljøudvalget

  1. Hej John og KMU

    Enhedslisten glæder sig jo over at den kollektive trafik bliver kulegravet – og vi ser frem til at høre om omstillingsgruppens arbejde.
    1. Lidt ros er der trods alt, tak for det.

    Der er dog noget der undrer os:

    I kommissoriet står der, at gruppen vil indeholde brugergrupper. Handicaprådet, pendlerforeningen er for eksempel inviteret, men hvorfor har Cyklistforbundet fået afslag på deres tilbud om at bidrage? Cyklister er jo væsentlige brugere af kollektiv trafik. (hvis nogen mener noget andet – så prøv at tænk på hvor mange cykelister der cykler til toget eller til bus stationen.)

    2. Byrådet har besluttet, at deltagerne i denne omstillingsgruppe er byrådsmedlemmer, brugere af den kollektive trafik (såsom pendlerforening, handicapråd m.fl.), leverandører (såsom taxavognmænd og busvognmænd) samt en håndfuld interesserede borgere, der har meldt sig som de første inden for den fastsatte frist. Der inviteres ikke yderligere deltagere til denne omstillingsgruppe.

    Vi ser også, at vognmænd og Movia, altså dem der tjener penge på den kollektive trafik, er inviteret, men hvorfor er der ikke en repræsentant for chaufførerne? De ved om nogen, hvor der kunne ændres og effektiviseres.
    3. Disse person som du nævnet har inden for fristen har alle muligheder for at deltage, der har været inviteret på Facebook, hjemmeside og ydere mere har der været et ganske udmærket indlæg omkring muligheder for at deltage i Nordvestnyt. Og ikke mindst så er alle lokalfora blevet kontaktet.

    Og så mangler vi totalt at se skolebestyrelserne medinddraget i gruppens arbejde. Trafiksikkerhedsplanen er udskudt med henvisning til skoledebatten. Det forekommer os oplagt, at inddrage skoleovervejelserne i debatten om den kollektive trafiks fremtid.
    4. Som det fremgår af deltagerlisten, så er der inviteret forældre til børn ( BSC 1-2 ), der har erfaringer med den kommunale befordring.
    Øvrige interessenter er i udgangspunktet inviteret i henhold til kommissoriet for omstillingsgruppen.

    Endelig undrer det os, at deltagerne først er inviteret til mødet med dagsorden i mandags, når mødet afholdes allerede i dag onsdag!
    5. Jeg skal være den første til at beklage den korte varsel. Og jeg ved godt, at der har været behov for tidligere information vedr. første møde, selv om datoerne for de fire møder i omstillingsgrupperne er offentliggjort bl.a. i kommissoriet.

    KMU har for os allerede vist manglende kompetence, da I stiltiende var med til at godkende genindførelse af sprøjtemidler i den kommunale ukrudtsbekæmpelse. Vil I nu gentage ‘successen’ ved at sikre, at omstillingsgruppen om den kollektive trafik kører i grøften allerede før start?
    6. Om KMU har en mangel omkring kompetence er jeg nu ikke så sikker på, men hvis Enhedslisten har den opfattelse så er det helt op til jer, men Jeres interesse for at deltage i omstillingsgruppen ser ud til at være ret højt prioteret, og med denne interesse så er jeg sikker på at vi ved fælles hjælp undgår at kører i grøften.

Comments are closed.