19. april 2024

MF for Socialdemokraterne Rasmus Horn Langhoff tager lukningen af bl.a. skattecentret i Holbæk op med skatteministeren. Privatfoto.

Redaktionen har modtaget nedestående læserbrev:

Historisk løft til jernbanen

Så kom endelig aftalen, som vi har gået og ventet på, der skal løfte togdriften i hele Danmark. Dansk Folkeparti var godt nok ivrige efter at finde på nye krav i 11. time, men det lykkedes at nå til enighed om en historisk aftale, som i den grad kører dansk jernbane ind i fremtiden. Også her i regionen. Vi har jo heldigvis allerede gang i en række gode infrastrukturinvesteringer med den nye bane mellem København og Ringsted og med dobbeltsporene mellem Vipperød og Lejre. Med togfondsaftalen bliver der endnu større grund til at hoppe på toget.

MF for Socialdemokraterne Rasmus Horn Langhoff kalder togaftalen for "Historisk løft". Privatfoto.
MF for Socialdemokraterne Rasmus Horn Langhoff kalder togaftalen for “Historisk løft”. Privatfoto.

For Region Sjælland betyder aftalen, at vi får elektrificeret banen hele vejen til Kalundborg og også får hastighedsopgraderet strækningen Kalundborg-Holbæk. Det betyder, at man i fremtiden kan nå fra Kalundborg til København på kun en time. Det kan blive til mange timer, hvis man pendler, som i stedet kan bruges sammen med familien. Samtidig får vi også hastighedsopgraderet mellem Næstved og Køge, som sammen med den nye bane over Køge Nord også gør livet nemmere for alle de mange her i regionen, som hver dag tager til og fra hovedstadsområdet.

Noget af det som har stået højt på min ønskeliste har naturligvis været et stop med superlyntoget i Ringsted. Det vil binde vores region langt bedre sammen med resten af landet og også give os en endnu større del af de sparede rejseminutter, som timemodellen betyder. Og med aftalen blev det heldigvis ikke udelukket. Den endelige køreplan er der nemlig ikke taget stilling til endnu, og jeg vil arbejde for, at vi når i mål med et stop i Ringsted.

Alt i alt er det en god aftale for Danmark, fordi vi beskatter vores fælles Nordsø-olie på en mere retfærdig måde og bruger pengene på vores kollektive trafik. Og det er en god aftale for vores region, fordi det nu bliver nemmere at tiltrække både erhvervsliv og børnefamilier til området, ligesom det skaber bedre vilkår for vores mange pendlere.

Rasmus Horn Langhoff; MF
medlem af Folketingets transportudvalg, socialdemokraterne

3 thoughts on “Læserbrev: Historisk løft til jernbanen

  1. Man skal nok være socialdemokrat for at synes der er tale om et “historisk løft” som Rasmus Horn Langhoff kalder aftalen. Men det er jo kun småting og ikke noget som for alvor rykker ved togtrafikken i vores område (her taler jeg ikke om folk fra Kalundborg, de får da lidt).

Comments are closed.