Kommunen brugte 37 kroner pr. ekstra unge-stemme

Den kommunale kampagne for at få flere unge til stemmeurnerne virkede. Foto: Rolf Larsen.
Den kommunale kampagne for at få flere unge til stemmeurnerne virkede. Foto: Rolf Larsen.
Det kostede kommunen godt 37,40 kroner pr. ekstra unge-stemme ved det netop overståede kommunalvalg.

Byrådet vedtog op til kommunalvalget, at man ville bruge 140.000 kroner på at få flere til at stemme. Især de unge havde byrådet et godt øje til og lavede bl.a. kampagner rettet mod uddannelsesstederne.

Og indsatsen bar frugt. Ifølge tal fra Holbæk Kommune, så lykkedes det at få 3.739 flere i alderen 18-29 år til at afgive deres stemme i forhold til det forrige kommunalvalg i 2009.

Stemmetallene vækker begejstring hos borgmester Søren Kjærsgaard, som sammen med resten af byrådet i foråret bad administrationen lave en kampagne for at få blandt andet de unge til at deltage i valget:

– Det at gå hen og sætte sit kryds er en god vane, og den slags skal grundlægges, når man er ung. Derfor havde vi i byrådet særligt fokus på netop den gruppe, og jeg er rigtig glad for, at vores indsats har virket, erklærer borgmesteren.

Søren Kjærsgaard påpeger, at mens mange andre kampagner især var målrettet lidt ældre vælgere, havde Holbæk Kommune især fokus på netop de 18-29 årige.

Flere stemte denne gang
I alt blev der afgivet 53.523 stemmer ved kommunalvalget i november mod 38.201 stemmer for fire år siden. Det giver 15.322 stemmer flere.

Hvis de mange flere afgivne stemmer ved dette års valg er udtryk for at kommunens kampagner har hjulpet og vælgerne i aldersgruppen 18-99 år alle følte sig unge, så er prisen pr. ekstra stemme nede på godt 9,13 kr.

I øvrigt var der 436 i alderen 90-99 år, som afgav deres stemme i år mod 192 for fire år siden.

Skriv et svar