24. april 2024

Østre Færge har haft en passagerfremgang i juni og juli, men ikke i nærheden af 36.000 flere passagerer, som turismchefen oplyste i en pressemeddelelse. Foto: Jesper von Staffeldt.

Østre Færge har haft en passagerfremgang i juni og juli, men ikke i nærheden af 36.000 flere passagerer, som turismchefen oplyste i en pressemeddelelse. Foto: Jesper von Staffeldt.
Østre Færge har haft en passagerfremgang i juni og juli, men ikke i nærheden af 36.000 flere passagerer, som turismchefen oplyste i en pressemeddelelse. Foto: Jesper von Staffeldt.
Ifølge Turismechef Claus Westergaard så oplevede Østre Færge en stigning i billetsalget på 12 procent i perioden primo maj – medie august 2013 sammenlignet med samme periode sidste år. Men det tal er Svend Jensen fra Østre Færge A/S ikke enig i.

I tirsdags bragte vi historien om, at der har været en positiv fremgang for turismen i Holbæk Kommune – og i den fortalte Turismechef Claus Westergaard, at Østre Færge havde oplevet en stigning i billetsalget på 12 procent, hvilket blev skønnet til en fremgang på 36.000 flere passagerer.

Den oplysning fik Svend Jensen fra Østre Færge A/S til at reagere og henvende sig til Holbaekonline.dk, for at høre hvor tallene stammer fra.

Tallene kom fra en pressemeddelese fra Holbæk Erhvervsforum, der handlede om en undersøgelse af tursimen i Holbæk Kommune denne sommer.

Claus Westergaard oplyser, at han har fået tallene pr. mail fra Ole Brinkmann, Orø Kro og Kursuscenter, og at det af mailen fremgår, at tallet er tilvejebragt ‘ifølge Færge Svend’.

– Tallet stammer altså – så vidt jeg er orienteret – fra en dialog mellem Ole Brinkmann og Svend Jensen, hvilket Ole Brinkmann efterfølgende har bekræftet mundtligt overfor mig flere gange.

Svend Jensen bekræfter overfor Holbaekonline.dk, at han har talt med Ole Brinkmann, men han mener at der er sket en misforståelse i kommunikationen, og det er derfor at det er endt med at hedde sig, at Østre Færge har haft en fremgang på 12 procent fra maj til august, med en skønnet fremgang på 36.000 passagerer.

Hos Holbæk Erhvervsforum erkender man, at fejlen måske kunne have været undåget:

– Set i bagklogskabens klare lys ville jeg dog ønske, at jeg selv havde taget kontakt til Østre Færge A/S, så vi kunne have haft en direkte dialog om, hvorvidt og hvordan selskabet har kunnet mærke den særlige indsats i sommerens løb, siger turismechef Claus Westergaard til Holbaekonline.dk og understreger, at man i Holbæk Erhvervsforum har tillid til sine samarbejdspartnere og derfor ikke har haft grund til at antage, at oplysningerne ikke var rigtige.

Svend Jensen fortæller, at man i årets første fem måneder omsatte lidt mindre end i samme periode året før.

– Men i juni og juli 2013 havde vi flere besøgende, men absolut ikke de tal der er omtalt som 36.000 flere personer, slutter Svend Jensen.

3 thoughts on “Færgesvend om passagertal: Turismechefens tal stemmer ikke

  1. AK JA –

    man må så håbe, at Holbæk Erhvervsforum fremadrettet vælger sine samarbejdspartnere med større omhu.

  2. Jeg syntes nu at samarbejdspartneren er god nok, Hanne… men HE burde tjekke alt hvad de får efter, som kommer fra en anden part. Det har de så lært af, kan vi håbe.

    I det hele taget burde HE samarbejde med alle deres medlemmer, ikke kun udvalgte, og jeg så gerne også dem der ikke er, når det nu er om turisme, der er mange erhverv som lever af turisme som ikke nødvendigvis er medlem af HE. Claus Vestergaard skal kikke udaf også… ikke kun indad i egne rækker.

  3. HE burde berette om Orø som helhed, og ikke kun enkelte erhverv, Service omkring turismen er en del som mange erhverv på Orø dækker, medlem af HE eller ej.Det ville blive mere interessant at læse og give et mere realistisk billed.

Comments are closed.