28. marts 2024

Nu er det slut med at henvende sig til de flinke og smilende damer bag skranken i kommunens borgerservice, når man f.eks. vil melde flytning, skrive sit barn op til skole eller søge om sundhedskort.

Siden 1. december har det nemlig været obligatorisk at klare flere af den slags ting selv via computer og internet.

Holbæk Kommune har længe været klar med både teknikken og den nødvendige hjælp. Det er flere år siden, kommunen gjorde det muligt at betjene sig selv på nettet, og kommunaldirektør Hans Søie oplever, at borgerne hurtigt finder vej i cyperspace:

– Vi er klar over, at selvbetjening til at starte med kan udfordre nogle af vores borgere. Vi oplever dog, at flere og flere bliver fortrolige med de tekniske løsninger og derefter sætter stor pris på at kunne klare opgaverne på nettet, præcis når de har tid til det, siger han og understreger, at der naturligvis er hjælp at hente, hvis teknikken er for stor en udfordring:

– Vores medarbejdere i Borgerservice er rigtig gode til at hjælpe, så alle, der støder på problemer, er fortsat velkomne til at henvende sig. Så guider medarbejderne i telefonen eller ved de computere, vi har stillet op i Borgerservice, forklarer Hans Søie.