Ung kunst på tværs af grænser

Inspireret af de skelsættende begivenheder under Det Arabiske Forår bliver unge fra Holbæk Kommune inviteret til workshop med kunstnere fra Mellemøsten og Afrika.

Workshoppen er arrangeret i samarbejde med Center for Kultur og Udvikling og er et led i ”Verdensbilleder i bevægelser”, der er et kulturelt program, som sætter det personlige møde og de kreative processer i centrum og derved giver de danske unge en ny indgangsvinkel til Mellemøsten og Afrika.

Eleverne skal møde unge kunstnere, der har stillet sig i skudlinjen og taget fredelige våben i brug i kampen for lige rettigheder, demokrati og en lysere fremtid. Når kunstnere fra udviklingslande træder ud af mængden som mennesker med egne historier, drømme og visioner, skabes der en fortrolighed med det ellers så fjerne og så ukendte.

Kultur- og fritidschef Brian Worm Ahlquist er glad for, at de lokale unge får denne mulighed for at se ud over både kommune- og landegrænser:

– En af ambitionerne i kultur- og fritidspolitikken er at ruste børn og unge til at forholde sig til den verden og det samfund, de er en del af. Workshoppen inddrager samtidig de unge i den kunstneriske proces, og denne aktive medvirken er ligeledes et forhold, vi forsøger at fremme i arbejdet med kultur og fritid i Holbæk Kommune, forklarer han.

Lommefilm i Jyderup
En af programmets workshops finder sted på Tornvedskolen, hvor elever fra 9.klasse i samarbejde med to unge filmmagere fra Sierra Leone skal optage film med deres mobiltelefon.

Filmmagerne Arthur Pratt og Lansana Mansaray kommer fra mediecentret WeOwnTV i Sierra Leones hovedstad Freetown, og her lærer de unge tidligere prostituerede og børnesoldater at formidle deres historier gennem filmmediet og genfinde deres identitet i processen. Filmmagerne fortæller om deres baggrund og viser eksempler på lommefilm, og de vil i kreativt samspil med danske skoleelever give et nuanceret billede af, hvad revolution kan betyde.

Eleverne skal også selv have gang i telefonerne og skabe deres egne film om hverdagens revolutioner. De skal arbejde med filmsprogets dramaturgi, komposition og ikke mindst den betydning, de aktuelle film kan have i en bredere samfundsmæssig og mediemæssig sammenhæng. Som afslutning på dagen viser eleverne dagens resultater frem for hinanden.

I uge 44 får eleverne mulighed for at finpudse filmene, og fra uge 45 indgår de i en udstilling på Holbæk Museum.

Skriv et svar