28. marts 2024

Britta og Inge Merete ledsaget af John Westergård sang: "Det er i dag et vejr" på årets første kræmmerdag foran Ø-kontoret på Orø. Foto: Jesper von Staffeldt.

Britta og Inge Merete ledsaget af John Westergård sang: “Det er i dag et vejr” på årets første kræmmerdag foran Ø-kontoret på Orø. Foto: Jesper von Staffeldt.

Normalt skal man som journalist være neutral og objektiv, men ingen journalistik kan selvfølgelig leve op til det, hvordan en begivenhed eller person opleves, afhænger selvfølgelig af de øjne (og ører) som ser den.

Men når en journalist, eller endnu bedre en redaktør, giver udtryk for sin egen mening, så kaldes det i de større aviser for en leder, herpå Holbaekonline.dk nøjes vi med ordet ”klumme”.

Min klumme her skal handle om, hvor dårlig vi egentlig er til at sælge os selv, Orødagen som en positiv undtagelse.

Østre færge har i dag 50 års jubilæum. Hvis ikke musikeren Hans Knudsen havde været så venlig, at gøre undertegnede opmærksom på det, så havde vi her på Holbaekonline.dk ikke opdaget det(og sikkert heller ikke vor kollegaer på Ahlgade).
Oplysningen kunne kun læses på en lille rubrik på Orø Kros hjemmeside. Ikke et ord på Orøs officielle hjemmeside.

Jeg må indrømme, at i de ni år jeg har boet på Orø, har jeg aldrig været imponeret af den indsats, man har gjort fra turistkontoret både i Holbæk, her på Orø og fra turisterhvervets side for at ”sælge” øen. Den har nærmest solgt sig selv, takket være sin tætte beliggenhed nær Nordsjælland og København, og sine gode og billige færgeforbindelser.

Tænk hvis man her på øen havde sagt: Nu er der gratis færgeforbindelse til Orø ikke kun for gående og cyklister men også biler, det skal vi da udnytte. Tænk hvis man I stedet for det sædvanlige Ø-marked med lokale musikere – ikke et ondt ord om det, jeg bor selv sammen med en – havde inviteret et kendt navn herover som man gjorde sidste år med ”Lille Palle” og forrige år med Lasse & Mathilde, eller havde rykket Den store ”Syng med aften” foran forsamlingshuset med Hans Knudsen og datter frem til i dag. Tænk hvis man havde fået nogle flere arrangementer op at stå i dag – det er det man på nudansk kalder koordination – havde sat en annonce i Frederikssund Avis og f.eks. Søndagsavisen med titlen: Oplev vor skønne ø, Orø.. ..og i dag er der gratis færgeoverfart .. Altså en slags Orødag nr. 2.

TV betyder meget. Da jeg talte med flere turister på Spisestedet Orø og spurgte dem om, hvor de havde hørt om Orø, svarede flere: Fra udsendelsen Hammerslag på DR 1, hvor man vurderede prisen på et sommerhus på Østre Strandvej. Det viser TV´s magt.

Så er det så heldig der snart kommer to udsendelser om Orø på TV: På TV2 kan ses ”På Razzia med told og skat” hvor man aflagde vor lille ø et besøg og nogle steder fandt lidt rod i regnskaberne, et spisehus som pludseligt lukkede, da Told & skat dukkede op og nogle vinflasker som ikke havde banderole på… Og så selvfølgelig DR2 udsendelse d. 18 august om mad og mennesker på Orø. Hele to timer en lørdag aften. Ole Brinkman fra Orø kro vurderer reklameværdien af sådan en udsendelse til 2 millioner kroner, og det er nok ikke helt ved siden af. Og det bedste af det hele: Denne reklame er som en appelsin i en turban og så skal man ikke kimse af, vi har hverken måtte ryste turbanen ej heller betale for appelsinen.

Klummen er udtryk for forfatterens holdning, og er ikke nødvendigvis Holbaekonline.dk’s holdning. Har du lyst til at skrive en klumme? – så skriv til info@holbaekonline.dk