19. april 2024

Undervisningsminister Christina Antorini har fordelt syv millioner kroner, der er øremærket til at bekæmpe fravær i skolerne landet over.

Fravær er et alvorligt problem i mange folkeskoler og på ungdomsuddannelserne. Ministeriet for Børn og Undervisning har derfor besluttet at bruge syv millioner kroner til projekter, som kan bekæmpe elevernes fravær.

Holbæk Kommune får hele 1.015.000 kroner til sit nye, digitale projekt, der skal nedbringe fraværet blandt de ældste elever på folkeskolerne. Projekter i 19 andre kommuner deler de resterende seks millioner.

Halvdelen af de støttede projekter handler om at sætte ind før overgangen mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Det er nemlig folkeskolens tre ældste trin, som er særligt kritiske i forhold til fravær. Undersøgelser har vist, at fraværet typisk starter på folkeskolernes ældste klassetrin (7.-9. klasse)

– Erfaringer fra ungdomsuddannelserne i Nordvestsjælland viser, at børn og unge, som har haft højt fravær i folkeskolen, ofte fortsætter dette mønster på ungdomsuddannelserne. Derfor er det vigtigt at sætte ind allerede i folkeskolerne, siger René Junker, der er direktør for børn, unge og familier i Holbæk Kommune.

Sæt ind i tide
Holbæks Kommunes 10. klassecenter har gennem det seneste år arbejdet med at lokalisere fraværet og gøre eleverne bedre til at overholde mødetiderne.

Kommunen har i samarbejde med den lokale IT-virksomhed Apricore udviklet et digitalt elevplansprogram, www.uddannelsesparat.dk. Her skal eleven, forældrene og lærerne blive enige om nogle mål for eleven – for eksempel at møde til tiden. Elevprogrammet og uddannelsesstedets digitale protokol dokumenterer elevens fremmøde og eventuelle fravær.

– Vores indsats har nedbragt 10. klasses-elevernes fravær samtidigt med, at flere bliver parate til at gå i gang med en ungdomsuddannelse, siger René Junker. På kommunens vegne glæder jeg mig over, at Ministeriet for Børn og undervisning giver mulighed for at understøtte skolernes arbejde med at gøre eleverne uddannelsesparate og øge deres tilstedeværelse i undervisningen.