SmartGuy vinder Danmarks største markedsføringspris

SmartGuy A/S i Jyderup, har fået overrakt HBH prisen ved et arrangement på Copenhagen Business School i tirsdags.

Prisen er tidligere gået til blandt andet Stelton, Sticks’n’Sushi, DR programmet ”Kontant”, Claus Meyer og Christian Stadil. Men I år gik prisen til SmartGuy A/S – der står bag fashion webbutikkerne SmartGuy.dk, SmartGirl.dk, SmartKids.dk, SmartSport.dk, og tilsvarende sites i blandt andet Sverige, Norge, Tyskland, Rusland og Finland.

SmartGuy A/S fik i denne uge HBH prisen, der udover æren også er en pris på 100.000 kroner. PR Foto.

Begrundelsen for, at det netop var SmartGuy A/S, der skulle have prisen, blev begrundet af Lektor Mogens Bjerre fra CBS:

– Vi vil gerne belønne en fremragende indsats for at forny én af Danmarks større detailhandelsbrancher, nemlig tekstilbranchen. Og vi tror faktisk, at valget vil blive bifaldet af mange, da der er tale om en virksomhed, der gennem målrettet arbejde har udviklet sig fra en lille, lokal spiller, til i dag at være en virksomhed, der er aktiv i adskillige markeder.

Sund fornuft og grundlæggende sundt købmandskab
– Danmark har mange dygtige tekstilvirksomheder, der baserer sig på egne mærker, men årets prismodtager er speciel ved, at det er en såkaldt multi-brand virksomhed, der handler med mange kendte brands. Virksomheden begyndte i ganske små kår, og har i dag vokset forbi en nettoomsætning på den kvarte milliard og beskæftiger mere end 200 medarbejdere, Forklarer Mogens Bjerre og fortsætter:

– Til trods for internetbaserede virksomheders tidligere erfaringer med cash burn rates – dvs. hvor hurtigt bruger vi de investerede midler – er årets prismodtager baseret på sund fornuft og grundlæggende sundt købmandskab, der betød, at hver en krone, der blev tjent, blev investeret i markedsføring og varelager. Og her er altså tale om en virksomhed, der overlevede dot.com boblens kollaps.

Internettet som kanal og medie
Mogens Bjerre uddyber begrundelsen:

– Segmenterne har udviklet sig fra drenge og unge mænd, til piger og unge kvinder, videre til børn og nu også sport. Virksomheden har alene fokuseret på internettet som kanal og medie, og har kun i begrænset omfang brugt klassisk annoncering som markedsførings-redskab.

Direktør for SmartGuy A/S takkede for prisen og forklarede hvorfor SmartGuy A/S gør det så godt:

– Vi har i mange år været nødsaget til at køre en stram performance baseret markedsføring strategi, hvor vi udelukkende har aktiviteter vi kan måle effekten af, og som givet os kunder i butikken. Det betyder at vi er blevet verdensmestre i at være til stede, der hvor vores næste kunde er, og udnytter internettets muligheder fuldt ud.

Børsnotering forude
SmartGuy A/S har indenfor de sidste år, lanceret konceptet lokalt på over 10 forskellige markeder. Denne intensive internationaliseringsplan stiller i højere grad krav til kapital og likviditet. Derfor overtog ejerne bag SmartGuy A/S, tidligere på året, kontrollen med det børsnoterede selskab SCF Technologies. Det er hensigten, at SmartGuy A/S på sigt skal indlægges i SCF Technologies via en apportindskudstransaktion.

– Vi arbejder for tiden med prospekt og investorpræsentationer, så timingen for denne anerkendelse er helt perfekt, siget Nicolai Kærgaard.

Udover æren fulgte der også en check med på 100.000 kroner.

Om HBH prisen:
HBH Prisen har været uddelt siden 1992, hvor Danmarks Turistråd som den første organisation modtog prisen. Prisen gives til en person, virksomhed eller organisation, privat eller offentlig:
– Som i sin markedsføring af et produkt eller en idé har gjort sig særligt bemærket via en gennemtænkt analyse og kreativ strategi, og hvor en original kombination af tanker, ord og billeder i formidlingen har skabt en unik dialog mellem afsender og modtager. Det
er endvidere en betingelse, at den præmierede person, virksomhed eller organisation har udvist et højt mål af etik, både i sin handel og markedsføring.

Skriv et svar