Lokalia.dk giver op

Det lokale reklamebureau Aktiv Partner og Søndagsavisen har opgivet at drive sit nyhedsside Lokalia.dk i Holbæk og Odsherred. Grafik: MS

Lokalia.dk Holbæk og Odsherred kaster nu håndklædet i ringen og lader sig opkøbe af konkurrent.

Den sidste uge har læsere som har klikket sig ind på Lokalia.dk set den samme forside med bl.a. et billede af en hængelås. Måske var der noget symbolsk i dette billede: For ifølge Venstrebladet har Medieselskabet Nordvestsjælland overtaget Lokalia.dk i Holbæk og Odsherred.

Lokalia.dk i Holbæk blev i fællesskab drevet af det lokale reklamebureau Aktiv Partner og Søndagsavisen.

– Søndagsavisen har opgivet planen om at lancere Lokalia.dk i hele landet, fordi koncernen bag ikke kunne se en tilstrækkelig attraktiv forretning i lanceringen, og derfor skulle vi vælge imellem at investere yderligere i sitet eller at indgå i en konsolidering – og vi valgte at sælge, fordi vi ønsker at fokusere på vores reklamebureau og vores print produkter, siger Jakob Schiøtt, direktør i Aktiv Partner.

Købet af Lokalia.dk er formentlig et forsøg fra Medieselskabet Nordvestsjællands side, på at opruste mod den nyeste aktør på nettet i Holbækområdet, nemlig “Din By Holbæk”, som bag sig har Det Berlingske Officin.

Den nye netavis kan i sin opsætning minde en del om Lokalia.dk med sine små korte nyheder, der ikke kræver den store journalistiske indsats.

Om den nye netavis fra Berlingske vil slå bedre an end Lokalia, vil tiden vise.

Konkurrence er sundt siger man, og det gælder også inden for mediebranchen. Mediekoncernen i Ahlgade sidder tungt på både nyheder og annoncemarkedet i Holbæk i kraft af Venstrebladet, By & Land og andre lokalaviser samt en netavis.

Det er af indlysende grunde hverken sundt for læsere, annoncører eller mediekoncernen selv. Som sidstnævnte part kan man let komme til at glemme betydningen af ord som nytænkning og innovation.

Der er nok ikke plads til et nyt papirbaseret dagblad i Holbækområdet, men mon ikke mange holbækkere savner en god læseværdig lokalavis, med rigtige lokalnyheder, og ikke bare en lokalvis hvor lokalstoffet har størst interesse for annoncørerne og knap så meget læserne.

Medieselskabet Nordvestsjælland kan lave en rigtig god læseværdig avis, når blot de får konkurrence, det er Lokalavisen for Hornsherred et godt eksempel på.

Holbaekonline.dk – vedkommende lokaljournalistik
Nærværende netavis, Holbaekonline.dk, har i år 10 års jubilæum. I de første mange år var det en lokal portal, med enkelte nyheder. Men i de seneste år, har Holbaekonline.dk ændret sig til en internetbaseret lokalavis.

– Det er vores mål, at levere lokaljournalistik, der er vedkommende. Vi ønsker ikke blot at afspejle udviklingen i lokalsamfundet, men også være med til at sætte dagsordenen gennem en aktiv journalistik, siger Holbaekonline.dks redaktør, Rolf Larsen og fortsætter:

– Jeg ærgrer mig over, at der nu er en spiller mindre på markedet for lokale nyheder, men hilser samtidig konkurrencen fra Din By velkommen. Jeg er sikker på, at netop konkurrencen kan være med til at forbedre de lokale nyhedsmedier og give læserne de bedste historier. – Og vi ser selvfølgelig helst, at det netop er os, som kan det.

One thought on “Lokalia.dk giver op

Skriv et svar