19. april 2024

Hvis det går som det skal med reparationen, så kan færgen kommeud og sejle igen ved middagstid. Arkivfoto: Jesper von Staffeldt.

Foto: Jesper Von Staffeldt.
Færgeudvalget indstiller nu til Klima og Miljøudvalget, at de sene afgange på Holbæk-Orø overfarten alligevel ikke nedlægges.

Holbæk Byråd besluttede i december sidste år, at der skulle spares en halv million kroner på færgens budget og at der skulle hensættes et lige så stort beløb til vedligheoldse af færgen. Forvaltningen og færgeledelsen mente, at det kunen gøres ved at nedlægge de to aftenafgange.

Beslutningen har mødt stor modstand – især fra Orøborgere, som med beslutningen vil blive afskåret fra at komme til og fra øen allerede fra om eftermiddagen, medmindre de har bil og kan sejle med Østrefærge og derefter køre gennem Hornsherred til Holbæk.

Færgesejlplan fastsættes den 22. marts
Som vi tidligere har skrevet her på Holbaekonline.dk, så er den nye sejlplan, hvor aftenafgangene er fjernet, allerede trykt. Og det er sket selvom den endelige sejlplan ikke er vedtaget endnu.

Ifølge medlem af Færgeudvalget og formand for LokalFoum Orø, Erik Fuchs, så besluttede Klima og Miljøudvalget på sit møde den 25. januar 2011, at udsætte beslutningen og genbehandle færgesejlplanen på næste møde, den 22. marts 2011.

Færgeudvalget vil på mødet indstille til, at bevare den nuværende færgeplan, med visse justeringer, men med opretholdelse af de to aftenafgange.

Fejl i beregninger af passagertal
Ifølge Erik Fuchs har en gennemgang af passagertallene vist, at der var fejl i de opgørelser, som bl.a. ligger til grund for kommunens besparelsesforslag på 500.000 kr. samt den foreslåede ”sparesejlplan” med sidste afgang fra Holbæk kl. 18.05.

Det oplyste antal passagerer fra kommunens side, har været 4,6 passager pr. tur i gennemsnit på de afgange, der er foreslået nedlagt – et tal som har været brugt gentagne gange, såvel af byrådets politikere som i forbindelse med forhandlingerne i færgeudvalget.

Det korrekte tal for disse afgange er 5,28 passagerer. En vigtig forskel, da et af hovedargumenterne for lukning af aftenafgangene har været for få passagerer. Fra kommunens side har man sammenlignet færgen med en busrute, hvor man opererer med et tal, som er minimum 5 passagerer pr. tur, ellers er ruten i fare for at lukke.

Tirsdag den 22. marts vil det vise sig, om protesterne fra Orøs borgere bærer frugt og færgeafgangene bevares.

2 thoughts on “Færgen sejler måske videre om aftenen

  1. Færgedriften sikrer liv og udvikling på Orø

    I sidste nummer af Orø Nyt blev der bragt en række læserbreve, der beskriver, hvordan Orøs beboere bliver påvirket af, at aftenafgangene mellem Holbæk og Orø indstilles per 1. juli 2011. Det gjorde stort indtryk på mig at læse om, hvordan især Orøs unge og ældre bliver påvirket af beslutningen.

    Færgen sejler måske videre om aftenen

    Færgeudvalgsmøde den 4. marts 2011. Af Erik Fuchs

    Et enigt færgeudvalg indstiller til Klima og Miljøudvalget, at Orø – Holbæk Færgen ikke nedlægger de to aftenafgange fra 1. juli 2011. (forvaltningen tager forbehold)

    Færgeudvalgsmøde den 4. marts 2011.
    Byrådet besluttede i december at der skulle spares 500,000,- kr. på færgens budget, plus der skulle hensættes et beløb til større vedligeholdelse. Forvaltningen mener dette beløb skal værre 500.000,- altså en samlet besparelse på 1 million.

    Forvaltningen og færgeledelsen mente, dette bedst kunne gøres ved at nedlægge de to aftenafgange. ”altså Godnat Orø kl. 18,05”

    Dette har medført mange protester, underskriftindsamling, møder og alternative forslag, så som taxi ordning o.s.v. Det er Klima- og Miljøudvalget der fastsætter færgesejlplanen. Klima og Miljøudvalget besluttede den 25. januar 2011, at udsætte beslutningen og genbehandle færgesejlplanen på næste møde, den 22. marts 2011. Hele sagen blev sendt til høring i færgeudvalget. der blev bedt om at komme med en indstilling eller alternative forslag.

    Færgeudvalget har nu behandlet sagen og kommer med en indstilling til Klima og Miljøudvalget, om at bevare den nuværende færgeplan, med visse justeringer, men med opretholdelse af de to aftenafgange. Færgeudvalget peger på andre opstramninger og besparelser der tilsammen giver et beløb på de 500.000 kr, samt et endnu ikke fastsat beløb til større vedligeholdelse.

    På færgeudvalgsmødet var der stor forhåbning til, at politikerne vil følge færgeudvalgs indstilling og ikke afbryde forbindelsen til Holbæk kl. 17.30 og retur 18.05.

    Der blev også bevist, ved gennemgang af passagertallene, at der var fejl i de opgørelser, som bl.a. ligger til grund for kommunens besparelsesforslag på 500.000 kr. samt den foreslåede ”sparesejlplan” med sidste afgang fra Holbæk kl. 18.05. Det oplyste antal passagerer fra kommunens side, har været 4,6 passager pr. tur i gennemsnit på de afgange, der er foreslået nedlagt – et tal som har været brugt gentagne gange, såvel af byrådets politikere som i forbindelse med forhandlingerne i færgeudvalget.
    Det korrekte tal for disse afgange er 5,28 passagerer. Det er en meget vigtig oplysning, da et af hovedargumenterne for lukning af aftenafgangene har været for få passagerer, idet man fra kommunens side har sammenlignet færgen med en busrute, hvor man opererer med et tal, som er minimum 5 passagerer pr. tur, ellers er ruten i fare for at lukke.

    Orø borgerne kan nu se frem til, at Klima- og Miljøudvalget forhåbentligt beslutter den nye fartplan, på mødet den 22. marts 2011.

    Medlem af Færgeudvalget
    Erik Fuchs tlf. 4499205 – 30250600.

    I Danmark har vi en målsætning om, at holde gang i de områder, der ligger uden for byerne. For mig er det meget vigtigt, at vi holder os til den målsætning, og skaber rammerne for, at Danmarks mange ø-beboere kan have en sammenhængende og tilfredsstillende hverdag. Lukning af aftenafgangene til og fra Orø modsvarer desværre ikke denne målsætning.

    Fra læserbrevene i sidste nummer af Orø Nyt er det helt tydeligt for mig, at personer, der ikke har bil, og som derfor ikke kan benytte Østre Færge, ikke vil have de samme sociale, uddannelses- og arbejdsmæssige muligheder efter den 1. juli 2011 når aftenafgangene indstilles, som de har nu. Det er en helt urimelig udvikling for Orøs beboere. Det er helt centralt at der er liv og udvikling i Danmarks mange ø-samfund. Det kan kun ske ved, at vi sikrer, at infrastrukturen til og fra øerne er af en sådan kvalitet, at beboerne på øerne kan komme til og fra fastlandet og byerne på en sikker og stabil måde.

    Holbæk kommune får i 2011 knap 4,5 millioner kroner i Ø-tilskud. Ø-tilskuddet ydes efter lov om kommunal udligning til alle kommuner med mindre ikke-brofaste øer. Ø-tilskuddet er et generelt tilskud, der blandt andet er beregnet på baggrund af den tidligere færgestøtteordning. Ø-tilskuddet er altså ikke øremærket noget bestemt formål, men yder en generel støtte til de kommuner, der har ekstraudgifter i forbindelse med, at kommunen omfatter en ikke-brofast ø.

    Vi politikere har ansvaret for, at skabe rammerne for, at Danmark udvikler sig i en positiv retning. For mig er det meget positivt, at mange familier vælger at bo på Danmarks øer. Især Orø er for mig et godt eksempel på, at mange vælger at leve i tætte og lokale ø-samfund med naturskønne omgivelser. Når så mange familier vælger at bo på Orø, bidrager de til at skabe liv og udvikling på øen. Derfor er det for mig meget vigtigt, at vi skaber de trafikale og infrastrukturelle rammer for, at Orøs beboere fortsat kan have en tilfredsstillende og sammenhængende hverdag.

    Hvis vi vil holde liv i vores mange ø-samfund i Danmark, skal vi skabe rammerne for, at beboerne på øerne kan have en tilfredsstillende og sammenhængende hverdag. Der skal være mulighed for at komme til og fra arbejde – også selvom man ikke arbejder fra 8 til 16. Der skal være mulighed for, at unge mennesker kan deltage i sociale aktiviteter uden for skoletiden. Og der skal være mulighed for at ældre mennesker, der ikke har bil, kan deltage i sociale og kulturelle arrangementer og besøge venner og bekendte. Velfærd er for mig at have frihed til at gøre de ting, der er værdifulde for den enkelte. Færgefarten mellem Orø og Holbæk har i mange år skabt stor velfærd for Orøs beboere. Det håber jeg meget, at den også vil gøre i fremtiden. Derfor vil jeg nu se på mulighederne for, at staten kan overtage forpligtigelserne for færgedriften til øerne.

    Flemming Damgaard Larsen, MF (V)
    Valgt i Region Sjælland
    Formand for Folketingets Trafikudvalg
    http://www.fdl.dk

Comments are closed.